5,4 miljard euro, zoveel betaalt Activision voor King, het bedrijf achter Candy Crush. MILJARD ja. Veel geld voor een bedrijf dat het vooral moet hebben van één populair spel voor op je telefoon. Waarom heeft Activision daar een fortuin voor over?
Nou, om te beginnen omdat ze bij King heel veel geld verdienen. Ruim een miljard euro winst vorig jaar, bijvoorbeeld.
Die winst is niet eens de belangrijkste reden. Candy Crush is misschien inmiddels over het hoogtepunt heen, maar het bedrijf King heeft nog altijd 350 miljoen unieke actieve gebruikers per maand. Even voor de goede orde, dat is meer dan Twitter (316 miljoen) en veel meer dan LinkedIn (zo'n 100 miljoen).
"Van die 350 miljoen mensen heeft King extreem veel data", zegt David Nieborg, game-onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. "Voor Activision is dat dus een hele grote groep mobiele gamers van de nieuwe generatie."
Activision ken je van hele grote blockbusters als Call of Duty, World of Warcraft en Destiny. En King ken je dus vooral van Candy Crush, een spel voor mobiel. Maar de twee bedrijven hebben meer gemeen dan je zou denken.
King en Activision proberen allebei zoveel mogelijk geld te verdienen met zoveel mogelijk gametitels. Die melken ze vervolgens uit
"Activision is een bedrijf dat zo zakelijk mogelijk met iets heel creatiefs als gamen omgaat", zegt Nieborg. "En dat doet King ook. Ze proberen allebei zoveel mogelijk geld te verdienen met weinig gametitels. Die melken ze dan uit."
Bij Activision hebben ze dat model geperfectioneerd, en King doet precies hetzelfde. "Hits in de mobiele gamewereld zijn zeldzaam, maar als je die eenmaal hebt, is het best te doen om die mensen vast te houden. Mobiele gamers zijn best eenkennig en blijven vaak bij hetzelfde spel."
Daarom zijn de twee de perfecte partners, denkt Nieborg. En de gamers? "Die krijgen meer van hetzelfde, want daar zijn deze twee bedrijven goed in. Ik vind dat jammer, maar zolang er vraag naar is, zullen ze dit blijven doen."