Actie kinderpostzegels brengt 9,5 miljoen euro op
De opbrengst van de kinderpostzegelactie is 9.501.338 euro. Op de zegels stonden dit jaar afbeeldingen uit de kinderboekenserie 'Gouden Boekjes'. Vorig jaar bracht de actie 9,1 miljoen op.
Met de opbrengst steunt de stichting Kinderpostzegels goede doelen in binnen- en buitenland. Dit jaar zijn dat bijvoorbeeld een organisatie tegen kinderarbeid en een stichting die zich inzet voor meer schoolbibliotheken.
Minder populair
Leerlingen van 26 basisscholen die veel geld hebben opgehaald of creatief zijn geweest hebben een uitje naar een pretpark gewonnen.
Het aantal kinderen dat meedoet aan de actie daalt gestaag. Zo deden er van 2010 tot 2013 nog zo'n 200.000 kinderen mee. Vorig jaar daalde dat tot 185.000 en dit jaar waren het er nog minder: 170.000.
Dat komt doordat er minder kinderen in de hoogste groepen van de basisschool zitten, maar ook doordat er te veel acties zijn waar scholen aan mee kunnen doen. Vaak kiezen ze hun eigen goede doel, zoals een nieuw digibord of een speeltoestel voor de school.
35.000 gulden
André van Duin kocht in september de eerste zegels. Kinderen verkochten niet alleen zegels aan de deur, maar ook kaarten, pleisters en usb-sticks.
Het allereerste jaar dat de actie werd gehouden, bijna 70 jaar geleden, werd ongeveer 35.000 gulden opgehaald.