NOS Nieuws

Ziggo hoopt uittocht klanten te stoppen met sportkanaal

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Wat doe je als je twee kwartalen op rij tienduizenden klanten verliest? Dan zoek je naar manieren om die terug te winnen en in de toekomst vast te houden. Dat wil telecom-provider Ziggo voor elkaar krijgen met een nieuw, gratis sportkanaal.

Uit onderzoek van de provider zou blijken dat 80 procent van de Ziggo-klanten wekelijks sport kijkt. Voor 60 procent is het daarnaast zo belangrijk dat het ze kan overhalen om te blijven. Ziggo concludeert daarom: sport is belangrijk en daar moeten we vol op inzetten.

Ziggo hoopt uittocht klanten te stoppen met sportkanaal

Het sportkanaal (vanaf 12 november bij alle digitale klanten te zien) moet veel voetbal en Formule-1 gaan bieden. Daarnaast komen er andere sporten langs, zoals hockey, basketbal en golf.

Jack van Gelder gaat samen met Frank Evenblij, onder meer bekend van De Wereld Draait Door, een wekelijkse talkshow presenteren.

De nieuwe sportzender een aantal programma's over van Sport 1. Dit betaalkanaal verandert van naam in Ziggo Sport Totaal, met zes zenders, waaronder een die 24 uur per dag voetbal gaat uitzenden. Zo hoopt Ziggo de sportfanatici aan zich te binden. De kabelaar gelooft dat die daar nog steeds 15 euro per maand voor over hebben.

Haasje over

De ontwikkelingen bij Ziggo worden zonder twijfel op de voet gevolgd bij KPN. "Er is sprake van haasje-over", zegt Tim Paulus van onderzoeksbureau Telecompaper. "KPN begon met het combineren van mobiel, tv, internet en bellen. Ziggo reageerde met een vergelijkbaar aanbod."

"Daarnaast zorgen ze voor extraatjes. Een HD-zender hier, een paar gigabyte per maand daar." Het sportkanaal is een extraatje dat KPN niet snel kan kopiëren, denkt Paulus. "Ziggo heeft dat gewoon goed bekeken. Moederbedrijf Liberty Global bezit allerlei uitzendrechten die nodig zijn, waardoor zit dit kunnen doen. KPN kan dit niet zomaar nadoen."

"Ik heb geen concrete aanwijzingen dat KPN met een antwoord komt", zegt ook sportmarketeer Frank van den Wall Bake. "Maar als je grootste concurrent met een gratis sportkanaal komt, kan het bijna niet anders dan dat je daar op gaat reageren." Daarnaast wijst Van den Wall Bake op het feit de KPN een grote sponsor is van de Eredivisie en het schaatsen. "Dus wellicht dat ze daarmee iets gaan doen."

KPN maakte, ook vandaag, bekend dat ze tv-dienst Play hebben gelanceerd en dat ze bezig zijn met een televisieserie over Europese politiek.

Overigens doet KPN het qua imago beter dan Ziggo. Volgens onderzoek van Telecompaper zouden mensen eerder KPN aanraden als nieuwe provider dan Ziggo. Het onderzoeksbureau wijt dit vooral aan de fusie tussen UPC en Ziggo.

Olympische Spelen

Voor nu is het nog de vraag of Ziggo in de toekomst misschien iets kan doen met de Olympische Spelen. De rechten voor de spelen in Rio liggen in Nederland bij de NOS, maar vanaf 2018 verschuiven die naar Discovery Communications, dat de sporten gaat uitzenden via Eurosport. Paulus en Van den Wall Bake wijzen erop dat Discovery deels al in handen is van Liberty Global.

Of dat betekent dat Ziggo inderdaad beelden van de Olympische Spelen mag gaan uitzenden is nog niet te zeggen. "Maar de weg is er wel voor geplaveid", aldus Van den Wall Bake.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl