Een Oculus Rift-headset
NOS Nieuws

Virtual Reality moet big business worden

  • Leen Kraniotis

    Redacteur economie

  • Leen Kraniotis

    Redacteur economie

Je zet een masker op met een beeldscherm vlak voor je ogen en je dompelt je onder in een 3D-wereld waarin je kunt rondkijken en rondlopen: Virtual Reality. Het bestaat al jaren, maar binnenkort moet de grote doorbraak komen. Want over een aantal maanden lanceren voor het eerst grote techbedrijven VR-systemen voor consumenten.

Oculus, vorig jaar voor 2 miljard dollar gekocht door Facebook, komt begin 2016 met de Rift-headset. Sony lanceert de Playstation VR-bril. En smartphonemaker HTC gaat de Vive verkopen, in samenwerking met online gamebedrijf Valve.

  • Sony
    Playstation VR
  • HTC
    HTC Vive
  • Oculus
    Oculus Rift

Allerlei ontwikkelaars en enthousiastelingen komen deze week bijeen in Amsterdam tijdens de Dutch VR Days om te zien en laten zien wat er allemaal kan met VR.

Het is natuurlijk afwachten of consumenten er wel op zitten te wachten. Maar kenners verwachten dat er een hele nieuwe markt zal ontstaan.

"2016 wordt het jaar van VR voor het grote publiek", zegt Daan Kip, een van de organisatoren. "Het wakkert een nieuwe industrie aan. Over de hele wereld zijn mensen content voor VR aan het ontwikkelen."

Dutch VR Days moeten virtual reality op de kaart zetten

Hij verwacht dat in het begin vooral gamers de VR-sets zullen kopen. Voor de Sony VR-set heb je een Playstation nodig, voor de Oculus Rift en de HTC Vive een (krachtige) pc. "Gamers zijn early adopters, ze accepteren zoiets nieuws snel. En het is een groep die bereid is er geld aan uit te geven, helemaal voor een ervaring die nog echter, spannender en intenser is."

Hoeveel de VR-maskers gaan kosten is nog niet bekendgemaakt, maar de verwachting is dat het rond de 300 tot 500 euro zal zijn.

Kip durft niet te voorspellen welke van de drie systemen het populairst wordt. "Toen ik het tweede prototype van Oculus voor het eerst gebruikte, was ik volledig van de kaart, dat was zo gaaf. En toen ik de HTC Vive met zijn handbedieningen gebruikte, dacht ik: dit wordt 'm. En Sony gaat voor vloeiende games met vette gameplay. Keer op keer ben ik versteld, dus ik durf het niet te voorspellen."

Serieuze VR

Dat VR niet alleen voor vermaak bedoeld is laat een van de installaties op de Dutch VR Days duidelijk zien. Het gaat om Project Syria, waarbij je met een VR-bril op midden in het Syrische conflict terechtkomt. De makers willen zo op een andere dan de geijkte manier aandacht vragen voor de situatie in het land.

Een lichtvoetiger toepassing op de Dutch VR Days is een tennisgame waarbij je het kan opnemen tegen Richard Krajicek, ontwikkeld door de Nederlander Sander Sneek.

Welke toepassingen VR verder allemaal krijgt, is nog helemaal niet uitgekristalliseerd. Maar er is van alles denkbaar. Zo is Funda al bezig met het virtueel bezichtigen van huizen. En architecten kunnen mensen virtueel laten rondlopen in hun bedenksels. Op documentairefestival IDFA zullen VR-documentaires te zien zijn.

Maar denk ook aan VR-trainingen, zoals het evacueren van een vliegtuig, reanimatie en het behandelen van post-traumatische stress.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl