Steeds minder handige klussers kost bouwmarkten omzet
Terwijl aannemers de crisis langzaam achter zich laten, kampen bouwmarkten nog steeds met dalende omzetten. Voornaamste oorzaak: de jongere generatie lijkt vaak twee linkerhanden te hebben. De hamer en gereedschapskist worden vooral geleend van ouders.
Ook de vergrijzing helpt niet echt mee, schrijft ABN Amro in een branche-onderzoek. De generatie die wel doe-het-zelft, wordt ouder en besteedt vanwege de leeftijd het werk vaker uit. Als laatste reden noemt ABN Amro de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens. "Klussen zonder permanent aanwezig 'hulpje' is nu eenmaal lastiger", zo staat in het rapport.
Geld tekort
Zelfs de aantrekkende economie en het herstel van de woningmarkt lijken het tij niet te kunnen keren. De omzet van bouwmarkten ligt bijna een kwart lager dan zeven jaar geleden. Alleen vorig jaar was er een opleving.
Ook de steeds strengere hypotheekeisen hebben een negatief effect. "De consument moet steeds meer eigen vermogen meebrengen om een huis te kopen. Dan blijft er minder geld over voor een verbouwing", verklaart Sonny Duijn, retaileconoom bij ABN Amro.
Vechtmarkt
Ondertussen zorgen grote buitenlandse concurrenten voor onrust op de markt. Hornbach en nieuwkomer Bauhaus brengen branchegenoten in verlegenheid door te stunten met hun prijzen. De multinationals kunnen grotere volumes inkopen en zo hun winkelprijzen laag houden.
Mede daarom zetten andere bouwmarkten steeds meer in op een persoonlijke benadering, bijvoorbeeld door lokale experts in de arm te nemen die de consument helpen bij het klussen. Ook verhuizen veel bouwmarkten hun vestigingen van een industrieterrein naar een kleinere maar centrale plek in de winkelstraat. Andere winkels hebben een app waarmee klussers thuis hulp kunnen vragen aan winkelmedewerkers.