Rotterdamse haven knooppunt in drugssmokkel
De Rotterdamse haven is, samen met die van Antwerpen, belangrijk voor criminelen om drugs Europa binnen te smokkelen. Jaarlijks komen er zo'n 12 miljoen containers de haven binnen. Duizenden kilo's cocaïne worden er onderschept.
Vorig jaar werden er 113 partijen drugs ontdekt, in totaal bijna 10.000 kilo. Bijna al die drugs was cocaïne uit Zuid-Amerika.
Steeds vaker worden die in partijen van enkele honderden kilo’s in tassen in containers gezet. De criminelen liften zo mee met de reguliere goederenstroom. Vanuit Nederland worden de drugs verder gedistribueerd in Europa.
Hoeveel kilo drugs onontdekt blijft en dus gewoon op de markt komt, is onduidelijk. Zelfs schattingen ontbreken. Maar volgens bronnen in het criminele milieu is het een veelvoud van wat wel gepakt wordt.
Er is sprake van een drugs-overschot op de markt.
"Tegenover elk drugstransport dat onderschept wordt, staan er een paar die wel lukken. Soms tippen criminelen zelf een klein transport of een partij van een concurrent weg. Als de opsporingsdiensten daar dan druk mee bezig zijn, wordt een andere partij binnengehaald", zegt een bron uit het criminele milieu.
Volgens bronnen in het criminele circuit zijn er in de eerste helft van dit jaar al tienduizenden kilo’s drugs het land in gesmokkeld. Er zou zelfs sprake zijn van een overschot op de markt met als gevolg dat de kiloprijs voor cocaïne flink is gedaald.
De marktwaarde van een kilo cocaïne ligt normaal rond de 30.000 euro maar recentelijk zou die gezakt zijn tot net onder de 20.000 euro. Ook gaat het verhaal dat er in opslagplaatsen van criminelen in de regio Rotterdam duizenden kilo's cocaïne liggen opgeslagen en dat die op de markt tegen dumpprijzen worden aangeboden.
Zwakke schakel
De controles in de Rotterdamse haven zijn de laatste jaren steeds strenger en geavanceerder geworden. Criminelen moeten dus steeds op zoek naar de mazen in het net. En dan blijkt dat de mens de zwakke schakel is. Met veel geld kunnen mensen worden omgekocht om een dienst te verlenen of op een cruciaal moment de andere kant op te kijken.
Douanier Gerrit G. zat voor criminelen op een cruciale plek. Hij kon bepalen dat een container met drugs niet gecontroleerd zou worden. Maar criminelen maken ook gebruik van diensten van chauffeurs en medewerkers van containeroverslagbedrijven. Tegen flinke betaling, natuurlijk.
Duizenden euro's
"Degenen die de camera’s de andere kant kunnen laten draaien, kunnen zo'n 15.000 euro verdienen. Medewerkers die de containers op een bepaalde plaats kunnen zetten, krijgen een ton. En havenmedewerkers die hun toegangspas uitlenen, krijgen een paar duizend euro", aldus de bron.
Douanier Gerrit G. is dus niet de enige die 'plat' is in de Rotterdamse haven. Maar hoe omvangrijk de corruptie is, is onduidelijk.