Online lesmateriaal onbereikbaar voor tienduizenden leerlingen
Geen huiswerk kunnen maken omdat je niet bij je digitale lesmateriaal kunt. Dat overkomt tienduizenden leerlingen vaker dan ze lief is, want het lesmateriaal van uitgeverij Noordhoff is vaak slecht of niet toegankelijk. En de leraren klagen, want ook de modules die in de klas gebruikt worden, liggen er vaak uit.
"Leerlingen krijgen vaak geen toegang, of zijn bezig maar komen de dag erop erachter dat er niks is opgeslagen", zegt Pieter Holsappel van het Gomarus College in Groningen. Op het Ichthus College in Kampen herkennen ze die frustratie. Rector Kamphorst: "We hadden gisteren nog een storing. Konden een uur lang niet bij het lesmateriaal."
Monopolist
Het probleem doet zich vooral voor in het voortgezet onderwijs. Noordhoff is de grootste uitgever van onderwijsmateriaal op middelbare scholen. Het Groningse bedrijf heeft ongeveer de helft van de markt in handen.
"Het wiskunde-lesmateriaal is deels op papier en deels digitaal. De sommen staan in het boek, de oplossingen online", zegt Martin van Putten van distributeur Van Dijk Educatie. "Mijn dochter wilde deze week haar sommen controleren, maar kon niet inloggen. Ik heb haar dus zelf maar bijles gegeven."
Mijn dochter kon niet bij haar wiskundemateriaal. Ik heb haar maar zelf bijles gegeven.
Klachten
Bij Van Dijk Educatie, de grootste distributeur van Noordhoff, regent het klachten. "Scholen bellen het eerst naar ons, want wij kopen de boeken in bij Noordhoff en brengen ze naar de scholen." Elke dag komen er ruim 250 klachten binnen. "Dat is een verdubbeling van vorig jaar, en toen waren het al uitzonderlijk veel." Volgens Van Putten klagen scholen ook bij Noordhoff zelf, maar wordt er daar niks mee gedaan.
Ook het Gomarus College diende een klacht in. "Ongeveer 70 procent van ons lesmateriaal bestaat uit digitale lesstof. Dus elk van onze 3100 leerlingen heeft er wel eens last van gehad. Overmacht accepteer ik, maar ook die heeft z'n grenzen."
DDoS-aanvallen
Noordhoff zelf is al de hele dag onbereikbaar voor commentaar. Scholen vertellen aan de NOS dat ze in het begin van dit schooljaar een brief hebben gekregen van de uitgeverij. Daarin verklaart het bedrijf dat de storingen het gevolg zijn van DDoS-aanvallen.
We kregen een brief dat de storingen te wijten zijn aan DDoS-aanvallen.
Van Dijk Educatie vindt dat onwaarschijnlijk: "Die verklaring gaat voor meeste storingen niet op." DDoS-aanvallen komen volgens hen zelden in zulke hevigheid voor. "Het lijkt er meer op dat er bij Noordhoff iets mis is gegaan bij de omschakeling naar digitale platformen."
Jarenlang drama
De problemen komen niet uit de lucht vallen. Al twee jaar zijn er problemen met het digitale lesmateriaal. Vorig jaar augustus konden 9000 leerlingen niet bij hun lesmateriaal. De verklaring van Noordhoff was toen dat "het omzetten van de content meer tijd heeft gekost dan we hadden gedacht".
Ondertussen groeit het aantal scholen dat digitaal lesmateriaal gebruikt. Van Putten: "Er zijn dit jaar 54 procent meer licenties verkocht binnen het voortgezet onderwijs. Het is dus zaak voor Noordhoff om de digitale dienstverlening heel serieus te nemen."