'Overheid functioneerde niet goed bij informatievoorziening MH17'
De Nederlandse overheid heeft na de ramp met vlucht MH17 volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) niet goed gefunctioneerd. Zo moesten nabestaanden twee tot vier dagen wachten voordat ze uitsluitsel kregen. Volgens de Onderzoeksraad was dat onnodig lang.
Nabestaanden klaagden dat ze de eerste dagen steeds zelf achter informatie aan moesten gaan en dat de officiële overheidskanalen slecht bereikbaar waren. Pas na twee dagen verliep de informatievoorziening beter.
Volgens de Onderzoeksraad duurde dat zo lang doordat beschikbare passagiersinformatie direct na de ramp niet voldoende houvast bood om nabestaanden te bevestigen dat hun naasten in het vliegtuig zaten. Ook was de overheid onvoldoende voorbereid en was er een gebrek aan regie en coördinatie, oordeelt de OVV.
Van een overkoepelend plan met een heldere toedeling van taken en verantwoordelijkheden was geen sprake.
"In zowel de landelijke als regionale plannen ontbrak het aan een uitgewerkt scenario van een luchtvaartongeval in het buitenland met veel Nederlanders aan boord. Van een overkoepelend plan met een heldere toedeling van taken en verantwoordelijkheden was geen sprake", staat in het rapport.
De Onderzoeksraad beveelt daarom de Nederlandse overheid aan om voorbereidingen te treffen om de regie bij rampen in het buitenland met veel Nederlanders te verbeteren. De OVV vindt het verstandig als de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid na dit soort rampen de leiding krijgt bij het verzamelen en verspreiden van informatie.
Verder adviseert de OVV dat nationaliteiten worden opgenomen in passagierslijsten, zodat het informatieproces na een crash beter verloopt.