Ook bedrijven verliezen bij EK zonder Oranje
Als het Nederlands elftal vanavond verliest van Kazachstan en dinsdag van Tsjechië, betekent dat een grote financiële nederlaag voor supermarkten, bierfabrikanten, slagers, verhuurders van grote schermen, zangers en EK-liederen en reclamebureaus. Alleen al de supermarkten maken naar verwachting 50 miljoen euro minder omzet als het Nederlands elftal zich niet plaatst voor het EK voetbal in Frankrijk.
Reclamemakers becijferen een verlies van ongeveer 18 miljoen euro. "Tijdens een WK of EK lopen er 250 verschillende reclamecampagnes", zegt Frank de Bruin, een kenner van de reclamemarkt. Daarnaast hebben veel winkels en bedrijven allemaal eigen acties, variërend van voetbalplaatjes tot en met oranjegadgets zoals de wuppie. "Er wordt voor bijna 10 miljoen euro aan dergelijke oranje hebbedingetjes geproduceerd", zegt hij.
Ook de verkoop van bier, chips en oranje tompoucen loopt terug bij een uitschakeling. Het zou een tegenvaller zijn als Nederland niet naar het eindtoernooi gaat, zeg Joop Holla van onderzoeksbureau GfK. "Het gaat om substantiële bedragen. Supermarkten willen die niet graag missen." Ook is er nu volgens Holla wat onzekerheid, omdat gadgets lang van tevoren moeten worden ingekocht en dus nog niet duidelijk is of Oranje het EK überhaupt haalt.
Profiteren van uitschakeling
Maar er zijn niet alleen maar verliezers als Nederland wordt uitgeschakeld, zegt Marten van Garderen, econoom bij ING: "Supermarkten zullen verliezen, maar bioscopen of theaters profiteren weer. Je ziet dat Nederlanders niet per se meer uitgeven tijdens zo'n toernooi, maar vooral anders." Volgens Van Garderen verandert er niet zo heel veel voor de economie als geheel.
Alleen als Nederland Europees kampioen wordt, doet dat echt iets met de hele economie. "Het is uitgezocht dat het winnen van zo'n toernooi een positief effect heeft op het consumentenvertrouwen en dus op de economie. Het maakt consumenten optimistischer. Maar een kampioenstitel is nog wel ver weg."
We hebben nog geen een reservering voor de zomer.
Freek Luijben, handelaar in grote tv-schermen, voelt het nu al dat Nederland niet goed scoort. "Normaal rond deze tijd zijn bijna alle grote schermen gereserveerd voor de zomer. Nu hebben we nog geen een reservering. Het ligt vanuit Nederland gewoon even stil."
Luijben schetst dat een Nederlandse afwezigheid op het toernooi hem een à twee ton kan schelen. Gelukkig heeft hij zelf al iets verzonnen om het op te vangen: "België presteert een stuk beter. We krijgen wekelijks telefoontjes uit dat land en daar zijn we blij mee. We houden het nog wel een beetje af, in de hoop dat het Nederlands elftal gaat winnen. Maar de twijfels zijn er."
Dries Roelvink
Niet alleen de detailhandel kijkt gespannen naar de wedstrijd tegen Kazachstan van vanavond. Ieder WK of EK zijn er talloze zangers en bands die een graantje willen meepikken van de Oranjegekte en die vrezen nu voor een slechte zomer.
Volkszanger Dries Roelvink, elk toernooi goed voor een voetbalhit, weet het ook even niet meer: "Er lagen al ideeën op de plank voor een nieuw nummer. Maar na de laatste wedstrijd hebben we alles maar even weggelegd. Dat was zo'n teleurstelling. Maar als we toch gaan, dan komt die plaat er."