De koning, koningin en hun dochters kijken hoe ze in Ahoy het Koningslied zingen
NOS Nieuws

Ahoy-event Koningslied kostte drie ton

Meer dan de helft van de uitgaven voor het Koningslied is besteed aan het live event vanuit Ahoy. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Dekker op Kamervragen. Het Koningslied werd op de dag van de inhuldiging van koning Willem-Alexander in Ahoy vertolkt, terwijl de koning en koningin in Amsterdam toekeken.

Alle activiteiten rond het Koningslied hebben samen 574.463 euro gekost. Daarvan betaalde het Nationaal Comité Inhuldiging 400.000 euro en de NPO de rest.

Het live event vanuit Ahoy kostte 303.361 euro. Hieronder vielen kosten voor regie, camera's, licht, muziek en orkest. Ook de catering, de beveiliging en de medewerkers van Ahoy werden eruit betaald.

Niet gratis

Het maken van het lied zelf kostte 105.973 euro. Hieruit werden kosten en onkosten van componisten, tekstdichters en artiesten betaald. Ook de studiokosten en de productie van de videoclip vielen eronder. De NPO tekent aan dat het beeld dat iedereen geheel gratis heeft meegewerkt niet juist is.

Verder kostte de publieksactie 130.296 euro. Hieruit werden een website, een app, een reclamespot en de marketingcampagne op radio en televisie betaald. Eerder werd al bekend dat NPO Radio 2 en De wereld draait door geen geld hebben ontvangen voor de promotie van het Koningslied.

Transparant

De opbrengst van het Koningslied is volledig naar het Oranje Fonds gegaan. In totaal gaat het om 55.719,63 euro. Opvallend is dat slechts één artiest geld heeft gegeven: 101 euro.

De NPO weigerde tot nu toe de uitgaven voor het Koningslied te specificeren. Staatssecretaris Dekker zegt daarover dat hij het belangrijk vindt dat de publieke omroep transparant is over de besteding van publieke middelen. Wel erkent hij dat vertrouwelijke bedrijfsinformatie die transparantie kan beperken.

Dekker heeft er geen probleem mee dat de NPO het Koningslied mede heeft gefinancierd. Volgens hem past dat bij de taak van de publieke omroep.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl