'Kwart van winkelpersoneel weleens bedreigd door klanten'
Een kwart van de winkelmedewerkers wordt weleens verbaal of fysiek bedreigd door klanten. Volgens het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) zijn er 600 incidenten per dag.
Het CCV presenteert de cijfers het kader van de Week van de Veiligheid. Er werd tussen 2011 en 2014 onderzoek gedaan onder 8500 ondernemers.
"Het is helaas de dagelijkse praktijk in veel winkels", zegt een woordvoerder. "Een ontevreden klant die met zijn vuist zwaait om zijn gelijk te krijgen of een klant die betrapt wordt op diefstal van een artikel en flink tekeergaat tegen een winkelmedewerker."
Training
De cijfers worden vanmiddag aangeboden aan minister Van der Steur van Justitie. Hij doet bij een detailhandelopleiding in Den Haag mee aan een agressietraining.
Volgens Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit Detailhandel Nederland zijn dat soort trainingen onmisbaar. "Het is ongehoord dat we dagelijks te maken krijgen met zo veel agressie. Het is dan ook van groot belang dat toekomstige winkelmedewerkers in een vroeg stadium worden voorbereid op situaties die ze in de praktijk kunnen tegenkomen."
Volgens hem is er de afgelopen jaren goed samengewerkt tussen winkeliersverenigingen, gemeente, politie en andere hulpdiensten om winkelgebieden veiliger te maken, door bijvoorbeeld personeel te trainen en meer aandacht voor goede verlichting en alarmsystemen. Toch is volgens het CCV de agressie de afgelopen jaren niet afgenomen.