KLM gaat fors snijden in management
Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt een kwart van de functies bij het management en het ondersteunend personeel. Dat blijkt uit een reorganisatieplan dat in handen is van de NOS.
Volgens het document is KLM te complex, te traag en te duur. Het bedrijf is naar eigen zeggen te hiërarchisch, heeft te veel managers en is "het beeld op de klant verloren."
Het bedrijf wil aan "alle knoppen draaien" en flink op kosten besparen.
Kosten besparen
Een kwart van de managers moet vertrekken. Degenen die blijven krijgen meer medewerkers onder zich. Ook komen er minder managementlagen.
KLM vindt zichzelf ook te veel verkokerd: ondersteunend personeel werkt te veel uitsluitend binnen de eigen divisie. Dat is volgens het bedrijf niet efficiënt. Daarom wordt ook 25 procent van de ondersteunende functies geschrapt. Daardoor worden afdelingen als HR en communicatie getroffen.
Het schrappen van personeel moet een besparing opleveren van 40 miljoen euro per jaar.
'High Performance Organization'
De kostenbesparing is onderdeel van de transformatie van KLM naar een 'High Performance Organization'. Het bedrijf moet "klantgerichter, goedkoper, sneller en eenvoudiger" worden, staat in het plan.
Zowel de harde kant - de organisatie - als de zachte kant - de cultuur - moet veranderen. Werknemers moeten meer betrokkenheid bij de organisatie krijgen. Leiders moeten een cultuur creëren "waarin er vertrouwen is en er naar elkaar geluisterd wordt".
Het reorganisatieplan is op 8 juli naar de ondernemingsraad gestuurd. De OR staat er onder voorwaarden positief tegenover. Het hele plan moet in een jaar tijd gestalte krijgen.
Geen verrassing
De reorganisatie wordt al lang verwacht. KLM zegt in een reactie dit het plan bedoeld is om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Hoeveel arbeidsplaatsen verloren gaan, kan KLM niet zeggen.
"Ik wil het proces zorgvuldig doorlopen", zei topman Pieter Elbers in een toelichting aan het ANP. "Er zijn nog te veel onzekerheden om getallen te noemen.'' De genoemde 25 procent is een richtgetal, en onder meer gebaseerd op onderzoek naar de managementstructuur bij andere ondernemingen, aldus Elbers.