Consumenten hebben weinig vertrouwen in bankensector
Nederlandse consumenten hebben weinig vertrouwen in de bankensector maar relatief veel vertrouwen in hun eigen bank. Dat blijkt uit de eerste Vertrouwensmonitor die de banken gezamenlijk hebben opgesteld.
Consumenten geven de bankensector gemiddeld een 2,8 op een schaal van 1 tot 5. Het vertrouwen in de eigen bank wordt beoordeeld met een 3,2.
Het is de eerste keer dat banken het vertrouwen van consumenten hebben laten onderzoeken. Ook de aparte beoordelingen van de individuele banken zijn voor het eerst vrijgegeven.
Vertrouwen in eigen bank
Klanten van | Beoordeling |
Triodos Bank | 4,1 |
ASN Bank | 3,9 |
RegioBank | 3,7 |
Rabobank | 3,2 |
ING | 3,2 |
SNS | 3,2 |
ABN Amro | 3,1 |
Volgens klanten schort het bij banken aan klantgerichtheid. "Er zijn zeker verbeterpunten", zegt Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken. "Alle banken moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen om het vertrouwen van consumenten in banken te herstellen."
Banken beloven de komende tijd op drie punten te verbeteren. Banken gaan klanten adviseren als de financiële situatie verandert. Verder krijgen klanten met een betalingsachterstand op hun hypotheek hulp van de bank bij het vinden van een passende oplossing. En het moet eenvoudiger worden voor klanten om een klacht in te dienen bij de bank.
De banken laten voortaan jaarlijks onderzoeken hoe het met het vertrouwen van consumenten in banken is gesteld.