Een frustratie onder Spotifygebruikers: je wil een lekker nummer opzetten, de eerste akkoorden lijken nog ergens op, maar de stem klinkt ineens héél anders. En wat blijkt, per ongeluk luister je niet naar Adele, maar naar coverband Boyce Avenue, of niet naar Taylor Swift, maar naar ene Mason Lea.
Voor onbekende artiesten is het een manier om bekender te worden, maar ook om geld te verdienen. Want ook als iemand per ongeluk op hun cover klikt, krijgen ze daarvoor betaald. En vaak staan covers en originele nummers kris-kras door elkaar.
"Dat komt doordat het aanbod zo groot is", zegt Joost Poort, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. "Het zoeken is geautomatiseerd. De oorspronkelijke nummers, rip-offs en alle covers komen ongeveer op hetzelfde niveau bovenaan. Dus dan kan het wat sneller gebeuren dat je misgrijpt en dat je naar een heel lelijke versie zit te luisteren."
Beetje aanklooien
Of gewoon naar een totaal ander genre. Jonathan Young verdient al zijn geld met covers. In eerste instantie alleen op YouTube, maar nu ook op Spotify. Zijn metalcover van het hiphopnummer I don't fuck with you van Big Sean is op de streamingsdienst al duizenden keren beluisterd.
Hij stopt er niet veel tijd in, zegt hij. "Het zijn geen meesterwerken of zo. Meestal gaat het van: laten we wat proberen en kijken wat er uitkomt."
In platenzaken is het moeilijker om een cover-cd tussen de anderen te futselen.
Jonathan gaat er trouwens niet van uit dat mensen per ongeluk naar zijn muziek luisteren. "Als iemand naar Justin Bieber wil luisteren, dan luistert 'ie wel naar Justin Bieber."
Hij wil geen covers maken die als twee druppels water lijken op het origineel. "Dan willen mensen uiteindelijk liever naar het origineel luisteren. Ik maak dan liever mijn eigen muziek in plaats van dat ik iemand kopieer."
Mag dat?
Voor de luisteraars misschien irritant, als een 'string quartet cover' van je favoriete liedje tussen de hitjes staat, maar voor minder bekende artiesten lijkt het dus een handige manier om in de spotlights te komen. En dat geldt vooral voor muziek die helemaal niet op Spotify staat.
Zoals van The Beatles, AC/DC en Led Zeppelin. Of wat moderner, de laatste albums van Taylor Swift. Dat mag gecoverd worden, mits de artiest van de cover de rechten heeft om de muziek te gebruiken.
"In een platenzaak is het veel ingewikkelder om zo'n cover-cd tussen de anderen te futselen. Op Spotify is dat veel makkelijker", zegt Poort. "En vaak worden er behoorlijk brede licenties gegeven voor de rechten op de tekst en muziek. Spotify heeft bijvoorbeeld de rechten op zo'n beetje het hele repertoire van Buma/Stemra. Dat betekent dat alles wat daaronder valt in principe door iedereen op Spotify kan worden gezet."
Clicks is cashen
Nu is er al veel te doen geweest over de uitbetaling van Spotify aan artiesten. Die krijgen tussen de 0,6 en 0,84 dollarcent per gedraaid nummer. Dat zou veel te weinig zijn volgens sommige muzikanten, onder wie dus Taylor Swift die haar liedjes niet meer wil streamen via de dienst.
Maar ook Adele heeft haar James Bond soundtrack Skyfall niet op het platform gezet, tot ongenoegen van veel fans. Die luisteren nu wel massaal naar de cover van Jocelyn Scofield. Haar versie is dik 22 miljoen keer beluisterd. En dat kan dus, naast bekendheid, ook voor een leuke boterham zorgen.
"Uiteindelijk kun je er geld mee verdienen", zegt Poort. "Als heel veel mensen per ongeluk of expres op jouw liedje klikken en dat beluisteren, dan krijg je veel clicks. Uiteindelijk zal een deel van de rechten die daarvoor worden afgedragen ook naar jou gaan."