NPO Radio 2 en DWDD kregen geen geld voor Koningslied
NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door (DWDD) hebben geen geld gekregen voor de promotie van het Koningslied. Dat blijkt uit stukken die inmiddels zijn vrijgegeven door de NPO. De NPO en De Wereld Draait Door spraken de beschuldiging direct al tegen.
In een overeenkomst tussen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging werden NPO Radio 2 en DWDD wel opgevoerd al kostenpost. De kosten waren weggelakt omdat het volgens de NPO ging om "bedrijfsgevoelige informatie."
Na berichtgeving van de NOS heeft de NPO bekendgemaakt dat er op de weggelakte regel 'om niet' staat, een juridische term waarmee aangegeven wordt dat er iets wordt geleverd zonder dat er een tegenprestatie tegenover staat.
Bekend was al dat het Koningslied 550.000 euro heeft gekost. Het nationaal comité betaalde 400.000 euro en de NPO 150.000 euro. Een woordvoerder van de NPO zei deze zomer dat er geld was gegaan naar "de productie van het Koningslied, de app, de videoclip en het tot stand brengen van de live-verbinding met Ahoy". Ook Ahoy zelf heeft een klein bedrag ontvangen. De componisten en de uitvoerende artiesten waren niet betaald.
Wederhoor
Vanwege de hoge kosten had de NOS de NPO verschillende malen om de stukken gevraagd, maar kreeg die niet. Daarom deed de NOS een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur en kreeg de NOS de stukken alsnog, ditmaal met weggelakte bedragen.
De NOS trok daaruit de conclusie dat er geld was betaald voor de promotie van het Koningslied door NPO Radio 2 en DWDD, maar verzuimde dat nogmaals te verifiëren bij de NPO of bij BNN-VARA. Hoofdredacteur Marcel Gelauff: "Dat betreur ik natuurlijk. Het verwijt dat we geen wederhoor hebben gepleegd, vind ik onterecht. We hebben de NPO meerdere malen gevraagd om inzicht in de kosten te geven en dat wilde men niet, omdat het bedrijfsgevoelige informatie betreft. Vervolgens krijgen we op grond van de WOB stukken waarin bedragen zijn weggelakt. Overigens: we weten dus nog steeds niet, hoe de kosten van het Koningslied zijn samengesteld."
Saamhorigheid
In de stukken staat verder dat er "redactionele aandacht" en "promotie rond de actie" moest komen "binnen de NPO Radio 2 programmering" en "binnen DWDD".
NPO Radio 2 en DWDD moesten helpen "een gevoel van saamhorigheid te creëren tussen alle lagen van de bevolking, waarbij we in gezamenlijkheid onze droom voor ons land overbrengen aan de toekomstige Koning", staat in de stukken die door het WOB-verzoek openbaar zijn geworden.
Omdat "muziek het ultieme bindmiddel" is, werd "alles op alles gezet om een muzikaal topstuk neer te zetten dat door iedereen omarmd wordt", staat erin. Daarbij werd ook de Nederlandse bevolking ingeschakeld; mensen werden uitgenodigd tekstregels in te sturen.
Er werd gekozen voor Radio 2 en DWDD omdat die met een dagbereik van ruim een miljoen kijkers een grote invloed hebben "die vergelijkbaar is met de Top 2000". De aandacht op Radio 2 en bij DWDD moest er ook toe leiden dat het lied hoog in de hitparades eindigde.
Inschattingsfout
Inderdaad werd het Koningslied een nummer 1-hit, maar de promotie verliep allerminst vlekkeloos. Nadat componist John Ewbank op 12 maart 2013 in DWDD de melodie ten gehore had gebracht, werd hij beschuldigd van plagiaat, omdat de muziek sterk leek op de gospelsong 10.000 reasons van Matt Redman.
De kritiek werd nog veel heviger toen op 19 april de tekst bekend werd gemaakt. Tienduizenden mensen tekenden een online-petitie uit protest tegen het kromme Nederlands van de tekst. John Ewbank trok het lied terug, maar toen het inhuldigingscomité er toch aan vasthield, kwam hij daarvan terug. Voorzitter Hans Wijers van het comité gaf wel toe dat er een inschattingsfout was gemaakt.
Meer kosten
Uit de WOB-stukken blijkt ook dat de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging de NPO maximaal 1.875.000 euro heeft betaald voor alle evenementen rond de inhuldiging. Naast het Koningslied ging het daarbij om de Koningsspelen, de uitreiking van het eerste exemplaar van het Droomboek en het dankfeest voor prinses Beatrix.