Een ding kwam ons van alle kanten tegemoet op Gamescom in Keulen dit jaar: virtual reality-brillen. Alle grote merken lijken brood te zien in gamen met een bril waarmee je 360 graden om je heen kan kijken.Maar toch is het nog maar de vraag of iedereen straks met een virtual reality-bril door de kamer springt.
De game-industrie hoopt in ieder geval van wel. Zoals je hieronder in het filmpje kunt zien, kon je overal VR-brillen testen. Dat deden we dan ook, en zo ziet virtual reality er ongeveer uit:
Op bijzondere ervaring, maar echt handig, mwah. Zeker als je echt rond wil lopen heb je echt een flink stuk kamer nodig - om over de prijs nog maar te zwijgen.
De mensen en de technologie zijn er klaar voor lijkt het. Maar het zal altijd wel een toevoeging blijven.
Het is dus nog maar ernstig de vraag of virtual reality echt de toekomst van gamen is. Alle ontwikkelaars en uitgevers die we spraken, zien het als een toevoeging op wat er al bestaat. Maar niemand denkt dat gamen met een bril het 'gewone' gamen gaat vervangen.
Zelfs Jesse Caspers niet. Hij maakt samen met wat andere jonge Nederlandse ontwikkelaars een game die helemaal is gemaakt om te spelen met een VR-bril. "De mensen en de technologie zijn er klaar voor lijkt het. Maar het zal altijd wel een toevoeging blijven."
Jesse is enthousiast, maar da's niet zo gek als je een spel maakt speciaal voor zo'n bril. Dus trokken we ook nog even gamejournalist Nino de Vries aan de mouw. Hij mocht de games van Jesse testen en daarna vroegen we hem wat hij denkt over de impact van virtual reality.
Het antwoord: als gamer is Nino enthousiast. Maar springen we op korte termijn allemaal met zo'n ding door de kamer, nou nee. "De toekomst van gamen is het niet. Maar je kan VR voor veel meer gebruiken dan alleen gamen. Vroeger had je de stereo, toen de televisie, nu heb je virtual reality."
Wanneer kan ik zo'n ding kopen?
Heel veel bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van virtual reality-brillen. Een klein overzichtje:
- Microsoft HoloLens; geen virtual, maar augmented reality - aangepaste realiteit dus. De bril legt een digitaal visueel laagje over je omgeving. Volgens sommige kenners wordt dit de échte nieuwe revolutie.
- HTC Vive; komt (waarschijnlijk) als eerste uit, nog dit jaar. Is technologisch een van de meeste geavanceerde en werkt samen met het grote gamebedrijf Valve.
- Oculus Rift; de grote naam op VR-gebied en gekocht door Facebook. Richt zich minder op games en meer op bijvoorbeeld films en de integratie met Facebook. Komt begin 2016.
- Sony's Project Morpheus; bril van Sony exclusief voor de PlayStation. Wordt in de eerste helft van 2016 verwacht.
- Samsung Gear VR; een bril voor een smartphone van Samsung die al op de markt is. Je klikt je smartphone erin en je kan beginnen. Gebruiksvriendelijk, maar wel net iets mindere kwaliteit omdat je je smartphone gebruikt. Lijkt op de bril van Zeiss.
- Google Cardboard; de simpelste van allemaal: met karton vouw je een headset waar je smartphone in kan. Is al uit en Google heeft ervoor gezorgd dat ontwikkelaars makkelijk apps kunnen bouwen voor de bril. Verreweg het goedkoopst.
En wat kost me dat?
Veel prijzen zijn nog niet bekend. Maar reken voor de grote brillen maar op honderden euro's. De brillen voor de smartphone zijn iets (of een stuk) goedkoper, en de kartonnen versie van Google is het goedkoopst: rond de 40 euro. Meer weten? Hier vind je nóg meer virtual reality-brillen.