Tot voor kort namen de verhuizers een of twee keer per week de tunnel in Calais. Maar daar zijn ze mee gestopt, definitief. "Ik ben er al een maand niet geweest", zegt directeur Lauwrens de Jong van verhuisbedrijf Henneken in Zoetermeer. In plaats daarvan nemen de verhuizers nu de veerboot naar Engeland, meestal vanuit Hoek van Holland.
Waarom hij de Kanaaltunnel mijdt? "Vooral vanwege de verstekelingenproblematiek", zegt De Jong. "De agressie van sommige migranten en de vertraging. We zijn het zat."
Scanner
De Jong verklaart zijn frustratie: "Elke chauffeur wil voorkomen dat er een migrant stiekem bij hem in de vrachtwagen klimt. Dat levert je bij aankomst in Engeland namelijk een enorme boete op, van een paar duizend euro. En de chauffeur belandt in het gevang. Dat risico wil je niet lopen. En dus willen heel veel chauffeurs in Calais gebruikmaken van de scanner. Daarmee kan je zien of er mensen in je wagen zitten. Maar er zijn slechts enkele scanners. Dat levert dus lange wachtrijen op."
Al snel was er dus geen veerboot meer te krijgen.
Op zich is wachten geen probleem, zolang je maar binnen de hekken staat. "Daarbuiten is het minder veilig. Dan bestaat de kans dat een migrant in je wagen klimt, of eronder gaat hangen. Ze verzinnen wel iets, als ze maar meekunnen." Hoewel zijn verhuiswagens doorgaans beter beveiligd zijn dan veel andere vrachtwagens, is het volgens De Jong een kwestie van tijd dat een migrant stiekem mee reist.
Toen eind juni het personeel van de Kanaaltunnel ook nog ging staken, was De Jong er klaar mee. "Dat was nog veel erger. Iedereen die normaal via Calais naar Engeland ging - en dat is het gros van al het vervoer - moest uitwijken naar veerboten. Al snel was er dus geen veerboot meer te krijgen." De verhuiswagens kwamen daardoor soms later aan in Engeland, en ze konden ook minder snel terug naar Nederland. "De schade is gelukkig beperkt gebleven. Maar zoiets is wel heel erg vervelend, ook voor onze klanten."
Intensieve controles
Nu reizen de verhuizers per veerboot naar Engeland. "Meestal varen we van Hoek van Holland naar Harwich. Dat ligt het dichtst bij Londen, waar de meeste klanten wonen. Bovendien zijn de boten van Stena Line het grootst."
Maar echt ideaal is het niet, zegt De Jong. "De boot is niet per se sneller. En omdat er zomaar weer iets kan gebeuren, moet je ruimer plannen. Je moet er rekening mee houden dat de verhuiswagens later dan gepland terug zijn in Nederland."
De boten zitten ook voller, want De Jong is niet de enige die nu de veerboot neemt. Bovendien zijn ook in Hoek van Holland en Harwich intensieve controles vanwege de verstekelingen. "Soms zijn er daardoor lange wachtrijen."
Mede daarom is De Jong zich nu ook aan het oriënteren op mogelijke andere vertrekhavens. Zoals Europoort bij Rotterdam, of Zeebrugge. Maar de Kanaaltunnel bij Calais? "Die nemen we niet meer. Deze week hebben duizenden migranten meerdere avonden de tunnel bestormd. Elk moment kan de lont opnieuw in het kruitvat worden gestoken."