55.000 euro binnen harken voor het maken van een aardappelsalade. Het is zo'n typisch succesverhaal van Kickstarter dat wereldwijd aandacht kreeg. Maar het geeft een vertekend beeld van het succes dat het crowdfundingplatform in Nederland heeft.
Op het grootste crowdfundingsplatform ter wereld staat voor Nederlandse ondernemers maar zelden een pot goud aan het einde van de regenboog. 80 procent haalt het streefbedrag niet.
Slechts 20 procent maakt het wel waar, en daarmee ligt Nederland onder het wereldwijde gemiddelde van 38 procent. Binnenlandse crowdfundingsites lijken een beter alternatief: ongeveer de helft van de projecten is daar succesvol.
Waarom lukt het niet op Kickstarter?
"De meeste ondernemers denken: dat lukt wel, daar zitten zo veel mensen. Niet dus. Er is geen anonieme massa met geld", zegt Gijs Koren van crowdfunding adviesbureau Douw & Koren, dat onderzoek deed naar het succes van het Nederlandse platform van Kickstarter.
Crowdfunding is geen wondermiddel. Wat wel lijkt te werken is het aanboren van je eigen netwerk en mensen om je heen enthousiasmeren en aansporen om mee te doen. Koren: "Als je in staat bent om 25 mensen over de streep te trekken, is de kans van slagen op Kickstarter 75 procent. Maar ja, mensen vinden het niet zo leuk om hun vrienden om geld te vragen. Als het geld eenmaal binnen is, moet je het namelijk ook écht waarmaken."
Het is een beetje dezelfde valkuil als met social media. Mensen plaatsen een tweet en denken dat die wel even viral gaat.
Waarom werkt het in Nederland wel?
Bij Nederlandse crowdfundingplatforms ligt het slagingspercentage dus hoger. Daar is het bijvoorbeeld mogelijk om via iDeal te betalen, terwijl je bij Kickstarter alleen met creditcard kunt pledgen. In Nederland is er vaak ook persoonlijke begeleiding en een campagneplan - en dat werkt.
MUD Jeans slaagde er via Kickstarter niet in om het streefbedrag te halen, terwijl zij bij het Nederlandse Oneplanetcrowd juist snel binnenliepen. Bij Kickstarter werd 12.613 euro opgehaald, bij Oneplanetcrowd stroomde ruim 50.000 euro binnen.
Volgens oprichter Bert van Son kwam dat vooral door het duurzame karakter van het Nederlandse alternatief. "Het aanbod op Kickstarter is zo groot, dat je nauwelijks meer boven komt drijven."
Volgens Van Son is de start van je project allesbepalend. Wie de eerste twee weken niet goed start, kan het vergeten, zegt hij. "Dan verdwijn je in de massa. Je moet je eigen netwerk heel, heel hard gebruiken."
Typisch Nederlands product
Marcel Schreuder maakte met zijn bedrijf JAC< electric scooter hetzelfde mee. "Wij hadden het eerst op Kickstarter geprobeerd, maar daar was het project geen succes. We hebben het project op een Nederlandse site geplaatst, Symbid, een daar hebben we wel al het geld binnengekregen dat we nodig hadden. Komt waarschijnlijk omdat het een typisch Nederlands product is."