Op zoek naar wat liefde: Tinder. Op zoek naar wat eten: apps zoals Thuisbezorgd. Op zoek naar een baan: OTSO. Althans, dat is de bedoeling van Bart Naber. Swipend op zoek gaan naar werk. "Binnen een paar dagen hebben al tientallen werkzoekenden een match met werkgevers."
OTSO is na twee dagen in de appstores al opgepakt door honderden mensen. "Er zijn nu bijna 600 werkzoekenden met een profiel en er staan ongeveer 150 vacatures op." En niet van de minste bedrijven: de Rabobank, Interpolis en Fuji Films hebben vacatures in de app gezet. "En ik ben ook nog in gesprek met wat grote gemeenten in Nederland."
Hoe werkt 't?
"Solliciteren verandert heel erg", legt Bart uit. "Recruiters bij bedrijven scannen een CV in gemiddeld 8,8 seconden en sollicitatiebrieven worden amper nog gelezen. Dus is het de bedoeling dat je in deze app een soort elevatorpitch over jezelf schrijft en bedrijven doen hetzelfde met hun vacatures. En dan swipen."
Helemaal nieuw is 't concept van Bart niet. Eerder dit jaar kreeg Switch, een soortgelijke app uit Amerika, een investering van 2 miljoen dollar. In Amerika plaatsen flinke namen vacatures op Switch: Facebook, Amazon, Soundcloud, Wikipedia noem maar op.
Verdienen?
Ook Bart's OTSO kreeg een investering. Vorig jaar pompte een groep investeerders 40.000 euro in het project om het verder te ontwikkelen.
Maar er moet natuurlijk geld worden verdiend als je een app hebt gemaakt. Hoe dan? Bart legt uit: "Om vacatures te plaatsen, moeten bedrijven credits kopen. Eén credit, voor één vacature, kost 55 euro. En voor werkzoekenden is het gratis. De prijs is bewust wat lager gehouden, zodat ook wat kleinere bedrijfjes OTSO kunnen gebruiken."