Ali Topal is mede-eigenaar van restaurantketen Meram en heeft zes zaken in Amsterdam en twee in Rotterdam. We komen langs op een warme vrijdagavond, ideaal terrasweer, maar binnen zit zijn zaak vol met eters. Topal speelt handig in op de ramadan, maar veel Nederlandse ondernemers doen dat niet.
"We gaan later open en zijn veel langer open", zegt Ali. "Doordeweeks tot een uur 's nachts, en in het weekend tot drie uur." Topal heeft een speciaal ramadan-menu, zodat klanten allemaal tegelijk kunnen eten als dat mag.
"We doen het al zestien jaar zo en het is een enorm succes. We zijn helemaal volgeboekt," zegt Topal. Hij snapt niet dat zo weinig ondernemers zijn voorbeeld volgen. "Ik vind dat jammer. Ik zou het goed vinden als islamitische en Nederlandse ondernemers erop inspelen. In Turkije speelt iedereen er op in. Succes boek je met z'n allen."
Onderzoeker Ahmed Ait Moha van Motivaction ziet ook dat ondernemers kansen laten liggen. "Er is te weinig kennis over de wensen en behoeften van moslims. En ik denk dat er angst is om niet-moslims voor het hoofd te stoten door iets alleen voor moslims te doen."
"In islamitische landen verplaatst het hele leven zich naar de nacht tijdens ramadan. Dat geldt voor winkels, sportfaciliteiten, evenementen, horeca. Dat kan in Nederland ook." Moha vindt dat moslims er zelf om moeten vragen.
We zijn ook open tijdens de feestdagen, dus eigenlijk heel logisch om dat ook tijdens de ramadan te doen.
Dat hebben ze bij sportschool The Jim in Rotterdam-Zuid gedaan. Moslim-leden van de sportschool vroegen eigenaar Andries Emons of de school een uurtje langer open kon blijven tijdens de ramadan, tot middernacht. "Dat vonden we te kort voor een goede work-out, dus hebben we er maar twee uur extra van gemaakt," zegt Andries Emons van The Jim.
"We zijn 364 dagen per jaar open, ook op feestdagen, dus eigenlijk is het heel logisch om dat ook tijdens de ramadan te doen."
Fysiotherapeut Ammar al Saddy is blij met de extra mogelijkheden: "Jongens die hier aan krachttraining doen, willen lekker doortrainen tijdens de ramadan. Dat kan alleen na het eten, want je hebt energie nodig."
Maar zijn moslims tijdens de ramadan niet zuinig en dus commercieel minder interessant? "Ik noem dat de ramadan-paradox," zegt onderzoeker Moha. "Aan de ene kant gaat het om onthouding, bezinning, matigheid, maar tegelijkertijd zie je dat er juist veel meer wordt uitgegeven aan voedsel en kleding, helemaal richting het Suikerfeest."
Moslims geven juist meer uit: 35 procent extra tijdens de ramadan, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Dat ziet Ali Topal ook. "De ramadan is een gat in de markt, maar dat is blijkbaar nog niet ontdekt door andere ondernemers."