'Consument zit niet te wachten op ijs met haring'
De Nederlandse consument eet meer ijs. In de afgelopen tien jaar is de consumptie gestegen van zo'n 6,5 naar 8 liter per hoofd van de bevolking. Dat komt onder meer doordat het aantal ijssalons fors is gestegen. Er zijn er nu 650. Ook het aantal punten waar softijs te koop is, is de afgelopen jaren toegenomen tot 5500.
"IJs is een impulsproduct. Dus als mensen vaker een ijssalon tegenkomen, geven ze meer geld uit. Zo simpel is dat", zegt de woordvoerder van het IJscentrum.
Volgens Hans Kennis, maestro del gelato (ijsmeester) en eigenaar van een ijssalon in Eersel, is het ijs in ons land de laatste jaren ook lekkerder, beter en gezonder geworden.
"IJsondernemers worden goed opgeleid. En ijsbereiders gebruiken ook verse ingrediënten, biologische, natuurlijke producten. Dat waarderen mensen. Als je bijvoorbeeld stracciatella maakt, doe dat met echte chocolade, en niet met die imitatie-chocolade. Zo kun je je als ambachtelijke ijsmaker ook onderscheiden van het fabrieksijs."
Je moet opletten wat de trendy drankjes onder de jeugd zijn.
Trends
Wat zijn de ijstrends van dit seizoen? Kennis: "Heel trendy is het ijsje Hugo; dat is ijs van Hugo, een licht mousserende wijn. Heel fris, beetje limoen-achtig. Daar moet een ijsbereider erg op letten: wat zijn de trendy drankjes onder de jeugd? Daar moet je dan op inspelen."
Ook hip volgens de ijsmeester: brownie-ijs en red velvet-ijs. "Dat is rode cake met een fondantlaagje erover. Daar ga ik nu ijs van maken. Gebruiken we karnemelk voor."
Flops
Overigens heeft Kennis ook wel eens flops gemaakt. Na enig nadenken: "Alles wat hartig is - ijs met haring, paling, gerookte zalm, tomatenijs - waren bepaald geen hardlopers. Mensen hebben toch het liefst gewoon zoet ijs. Maar ook wel met een bite: stukjes noot, stukjes cake, echte vruchten als kersen of aardbeien."
De branche verwacht dat het ijsgebruik verder zal toenemen. "In omringende landen wordt meer ijs geconsumeerd."