FIFA-sponsors blij met vertrek Blatter
Het opstappen van Sepp Blatter is "een goede stap voor sport, voetbal en fans". Dat zegt Coca-Cola, een van de hoofdsponsors van de FIFA. Het frisdrankbedrijf voegt daar nog aan toe dat de voetbalbond nu snel in een modern instituut moet veranderen.
Coca-Cola zegt geen druk te hebben uitgeoefend op Blatter om te vertrekken. Wel stuurde het bedrijf een brief aan de bond waarin het opriep tot actie, maar daarin stond niet wat voor actie de FIFA dan moest ondernemen.
'Fair play'
Ook andere grote sponsors hebben gereageerd op het vertrek van de FIFA-voorzitter. Creditcard-bedrijf Visa zegt in een verklaring dat de nieuwe leiding van FIFA zich moet richten op transparantie, integriteit en fair play. "Visa wil hier graag met FIFA aan werken."
Adidas noemt het een stap in de goede richting dat Blatter is opgestapt. "FIFA committeert zich aan verandering", staat in de verklaring van het Duitse sportmerk. Fastfoodketen McDonald's laat zich uit in soortgelijke bewoordingen.
Sponsors zijn een belangrijke bron van inkomsten voor de FIFA. In de vier jaar voorafgaand aan het WK van 2014 haalde de organisatie ruim 1,4 miljard euro op.