Wat Google's nieuwe fotodienst betekent voor je privacy
Al je foto's en video's opslaan in de cloud, zoveel je wilt, en eenvoudig doorzoekbaar op woorden. Dat is wat Google sinds eergisteren aanbiedt via de nieuwe dienst Google Photos - geheel gratis. Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn. Hoe kan Google daar ooit geld aan verdienen?
De nieuwe zoekfunctie is opzienbarend. Door simpelweg te beschrijven wat je zoekt, kan Google de bijbehorende foto vinden. Alle foto's van je spinnende huisdier zien? Zoeken op 'kat' is genoeg. Dat lijkt simpel, maar daar gaat een hele computerwetenschap achter schuil. Het betekent dat computers nu zonder hulp kunnen begrijpen wat er op een foto is te zien.
De nieuwe zoekfunctie doet de nekharen van privacyvoorvechters overeind staan. Tel maar op: Google biedt iedereen gratis, ongelimiteerde foto-opslag en kan daarna geheel geautomatiseerd erachter komen wat er op die foto's te zien is.
Maak je opvallend veel foto's van paarden? Dat is kennis die Google goed kan gebruiken: waarschijnlijk heb je veel interesse in paarden en dus is het wellicht lucratief om meer advertenties over ruitersportspullen aan je te tonen.
Wie op iOS of Android instelt dat alle foto's automatisch gebackupt mogen worden naar Google Photos en misschien wel eens een pikante foto in de slaapkamer maakt, zal het wellicht geen prettig idee vinden dat Google's computers daar dingen uit kunnen herkennen. Er komt geen mens aan te pas, maar toch.
Privacyvoorwaarden
De privacyvoorwaarden van Google geven het bedrijf overigens in theorie alle ruimte om informatie uit geüploade foto's te gebruiken voor reclamedoeleinden:
Onze geautomatiseerde systemen analyseren uw inhoud (inclusief e-mails) om voor u relevante productfuncties te leveren, zoals aangepaste zoekresultaten, gepersonaliseerde advertenties en spam- en malwaredetectie.
Het is geen geheim dat Gmail op die manier werkt: e-mails die je verzendt en ontvangt met Gmail worden door Google geanalyseerd. Mail je veel over een bepaald onderwerp? Grote kans dat je advertenties over dat onderwerp te zien krijgt. Deze vorm van targeted advertising is uit te schakelen, maar veel mensen weten dat niet en weten zeker niet hoe. (Die uitleg staat hier)
"Geldt niet voor foto's"
Gevraagd of Google de nieuwe fotodienst gaat gebruiken om meer over je interesses te weten komen, net zoals bij Gmail, antwoordt een woordvoerder dat dat in elk geval nu niet het geval is. Dat geeft aan dat het bedrijf zijn opties openhoudt.
In een blogbericht over Google Photos schrijft een topman van het bedrijf dat het categoriseren van foto's "for your eyes only" is.
Andere gedachten
Als we Google dus mogen geloven, dan is de geavanceerde fotoherkenning een uiterst praktische service aan zijn gebruikers en niet een techniek die tot betere advertentieverkopen moet leiden.
Toch is niet uitgesloten dat Google op dit punt van gedachten verandert. De privacyvoorwaarden zijn ruim genoeg om dat mogelijk te maken. Dat kan sommige mensen afschrikken van deze gratis dienst.