NOS Nieuws

NS overwoog voortijdige stop Fyra-project

Kort voor de bestelling van de Fyra-treinen heeft de raad van commissarissen van de NS overwogen om alsnog het hele project af te blazen. Toenmalig president-commissaris Wim Meijer zei voor de enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt dat de optie op tafel lag om de concessie voor het vervoer op de hsl terug te geven aan de Staat.

Dat de commissarissen uiteindelijk toch door wilden, had volgens Meijer mede te maken met de mogelijk juridische consequenties van zo'n besluit.

"De kans was groot dat ons een onrechtmatige daad of wanprestatie zou worden verweten met alle gevolgen van dien", zei Meijer.

Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van NS van 2002 tot en met 2013

148 miljoen

NS-dochterbedrijf HSA, dat de Fyra-treindienst exploiteerde, moest jaarlijks minimaal de 148 miljoen euro terugverdienen die het geboden had om over de hsl te mogen rijden.

Volgens Meijer was dat bod aan de hoge kant, en was eind 2003 ook duidelijk dat de verwachte inkomsten tegen zouden vallen terwijl de kosten juist hoger uitvielen. Dat was kort voor de NS de order voor de nieuwe treinen plaatste bij het Italiaanse AnsaldoBreda.

Vanmiddag wordt door de enquêtecommissie de huidige minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen verhoord. Zij was verantwoordelijk voor de samenvoeging van de hogesnelheidslijn met het hoofdrailnet. Een gevolg daarvan was dat de NS minder ging betalen voor het vervoer over de hsl.

NS overwoog voortijdig te stoppen met de hsl

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl