Nieuw smartphone-vlaggenschip voor worstelend Sony
"Nee," zeiden de Sony-topmannen aan de vooravond van het Mobile World Congress eerder dit jaar, "de mobiele divisie wordt niet verkocht." Deze ontkenning moest geruchten die sinds januari rond gingen, ontkrachten, want het gaat niet heel goed met de mobiele tak van Sony.
Opdoeken?
In 2014 moest het bedrijf 1 miljard dollar afschrijven op onder andere de mobiele divisie. Dat kwam deels door de verkoop van de laptop-lijn VAIO, maar ook doordat het niet zo goed gaat met de smartphone- en tabletverkoop. Technologiesite The Verge stelde zelfs de vraag of Sony niet beter kan stoppen met de verkoop.
Daar lijkt voorlopig nog geen sprake van te zijn. Sony kondigt vandaag een nieuw smartphone-vlaggenschip aan voor zijn huidige Xperia Z3-lijn. Naast de gewone Z3 en de compacte versie komt daar de Z3+ bij.
Kleine upgrade
De Z3+, die straks te koop is voor 699 euro, is een kleine upgrade ten opzichte van de Z3 en moet vooral uitblinken op het gebied van batterijduur en geluidservaring. Sony claimt dat de opgeladen telefoon twee dagen meegaat. Daarnaast heeft Sony technologie in de telefoon gestopt die moet zorgen voor een veel betere geluidskwaliteit.
De vraag blijft wel hoeveel mensen dat verschil horen. Om die kans te vergroten levert Sony vanaf vandaag vier weken lang een Sony-koptelefoon mee ter waarde van ruim 200 euro.
Alleen bij T-Mobile
Het is een opvallende zet, omdat in Sony’s thuisland Japan de Z4 al wordt verkocht. Al is deze telefoon qua specificaties exact hetzelfde. Wellicht nog opvallender is dat Sony in Nederland de Z3+ exclusief met T-Mobile aanbiedt. Zulke samenwerkingen zijn niet nieuw, maar of het de beste manier is om hun niet al te grote marktaandeel te verstevigen blijft de vraag.
De nieuwe telefoon krijgt het niet makkelijk op de Nederlandse markt. Sony heeft een aandeel van 5 procent, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Samen met LG (5 procent), Huawei (5 procent), HTC (4 procent) en in mindere mate Nokia (3 procent) strijdt het bedrijf om de derde en vierde plek. Apple (25 procent) en Samsung (47 procent) bezetten de eerste twee plekken.