Leeuw in Zuid-Afrika

Luchtvaartmaatschappijen: geen jachttrofeeën meer

  • Helen Verkaik

    Redacteur NOS op 3

  • Helen Verkaik

    Redacteur NOS op 3

Je kan ze niet gemist hebben: selfies van jagers met hun net geschoten prooi.

Ze doen de ronde op internet, maar dan vooral om een bepaald soort jagers, de trophy hunters, aan de schandpaal te nagelen.

Over het algemeen vinden we jagen op bedreigde dieren voor de lol not done. Die sociale druk voelen nu ook een aantal luchtvaartmaatschappijen. South African Airways besloot vorige maand al geen zogenoemde jachttrofeeën van beschermde dieren meer te vervoeren en vorige week ging ook Emirates overstag.

British Airways en Delta Airlines staan inmiddels onder druk om hetzelfde te doen.

Welke maatschappij vervoert welke dieren?

Beschermde dieren?

Leeuwen, tijgers, olifanten en neushoorns zijn met uitsterven bedreigd, maar nog wel in te zetten voor de plezierjacht. Op ranches in Zuid-Afrika worden bijvoorbeeld leeuwen gefokt, speciaal voor de plezierjacht. Volgens de voorstanders van deze jacht juist een goede zaak: de wildpopulatie wordt hierdoor in stand gehouden en is het goed voor de lokale economie.

Voor dit 'canned hunting' moet je een flinke smak geld betalen. En dan kan je het dier, of een onderdeel ervan, in de meeste gevallen ook nog meenemen naar huis. Als je maar de juiste uit- en invoervergunningen hebt. Australië heeft de import net verboden, maar in Nederland mag het bijvoorbeeld wel.

Klinkt allemaal nogal luguber, maar het is een lucratieve business. Volgens The Economist worden in Zuid-Afrika jaarlijks zo'n 1000 leeuwen in gevangenschap doodgeschoten door Europese en Amerikaanse toeristen. Da's bijna twee keer zoveel als er wilde leeuwen op het hele continent worden afgemaakt - wat overigens nog meer geld kost.

CITES-index

Voor die vergunningen wordt een CITES-index gehanteerd: een lijst met meer en minder bedreigde dieren. De lijst is een afspraak tussen 181 landen wereldwijd om ervoor te zorgen dat wilde dieren en planten niet uitsterven als gevolg van internationale handel.

Bijzonder is dat SAA en Emirates verder gaan dan de CITES-lijst. In deze verklaring zegt SAA dat de dieren niet meer vervoerd worden, ook al worden ze niet acuut met uitsterven bedreigd. De reden: ze willen niet betrokken zijn bij mogelijk illegale handel.

Gesmokkelde slagtanden van Afrikaanse olifanten onderschept in Thailand

In Nederland mogen ze dus wel ingevoerd worden, "al zijn de voorwaarden heel strikt", zegt een woordvoerder van RVO, die over de vergunningen gaat. "Voor vertrek moet je al een vergunning aanvragen en papieren overleggen waaruit blijkt dat de jacht legaal is." En ook ter plekke moet je weer de juiste papieren regelen. Het komt ook niet veel voor in Nederland: dit jaar zijn twee invoervergunningen afgegeven voor het invoeren van een jachttrofee van een leeuw, weet RVO.

Je moet wel een andere luchtvaartmaatschappij zoeken dan KLM, want die "vervoert geen beschermde dieren", zegt een woordvoerder.

Deel artikel: