Internet-Oscars voor Nederlandse bedrijven
Met vier Webby Awards heeft Nederland zijn reputatie als toonaangevend ict-land bevestigd. De prijzen, zeg maar de Oscars van het internet, zijn vannacht uitgereikt in New York. De Nederlandse apps Human.co en Amikasa wonnen allebei een prijs.
Daarmee prijken ze in de lijst tussen bekende apps als Tinder en het fenomeen ALS Ice Bucket Challenge.
Zelf kon Paul Veugen, oprichter en directeur van Human.co, er niet bij zijn vanwege gezinsuitbreiding, maar hij weet wel wat hij zou hebben gezegd in zijn dankwoord: "Let's get active together. Dat is namelijk precies wat we doen: mensen stimuleren om actief te zijn."
Bewegen
Human.co is een app waarmee mensen met hun smartphone kunnen bijhouden hoeveel ze op een dag bewegen. "De telefoon meet automatisch wanneer je loopt, fietst of in de auto zit. Het doel is om samen actief te zijn. Het gaat dan niet zozeer om sport, maar om dagelijkse dingen zoals boodschappen doen, wandelen in het park en traplopen."
Honderdduizenden mensen, voornamelijk Amerikanen, gebruiken de app. Met die gegevens hebben de makers in kaart gebracht wat de drukste plekken in dertig wereldsteden zijn. Onder meer die visualisatie kreeg een Webby. De app heeft twee prijzen gewonnen. Een op basis van publieksstemmen, de ander toegewezen door een jury.
Virtuele tour
Met de Amikasa-app kunnen gebruikers hun woon- of slaapkamer namaken en er virtueel in rondlopen. Op die manier kunnen ze kijken hoe nieuwe meubels, een nieuw tapijt of behang 'er thuis uitzien' zonder dat je naar de winkel hoeft te gaan.
Die ontwikkeling gaat verder. Zo willen de makers in de toekomst gebruik gaan maken van hologrammen. Op die manier kunnen mensen bijvoorbeeld meubels in hun echte kamer projecteren om te kijken of het bij het interieur past.
Twee andere Nederlandse bedrijven vielen ook in de prijzen. Fabrique kreeg een Webby voor website-ontwerp van het Design Museum in Londen; de Amsterdamse tak van 72andSunny voor het ontwerpen van een virtuele wandeling door nachtelijk Marseille.