Facebook komt met nieuwe vertelvorm voor nieuwssites
Facebook biedt uitgevers en nieuwssites nieuwe mogelijkheden om interactieve verhalen op het sociale netwerk te plaatsen. Facebook zorgt ervoor dat de verhalen er goed uitzien op mobiel en veel sneller worden geladen - gebruikers worden niet meer doorgestuurd naar mobiele websites. Het kan het begin zijn van een nieuwe machtspositie voor Facebook.
De nieuwe verhalen, met de naam Instant Articles, zijn afkomstig van bijvoorbeeld de BBC, New York Times, BuzzFeed en andere grote nieuwsproducenten. Elk verhaal begint met een foto, een logo van de producent en een knop om de Facebook-pagina van de publicatie leuk te vinden.
Verder bieden Instant Articles veel interactieve elementen. Zo kunnen foto's worden voorzien van een geluidsfragment en gekoppeld worden aan een interactieve kaart. Ook kunnen lezers reacties achterlaten per foto in het artikel.
Met Instant Articles probeert Facebook een grotere rol als distributeur van nieuws op zich te nemen. Uitgevers komen in een spagaat terecht: door mee te doen kunnen ze enerzijds aantrekkelijkere verhalen brengen via het grootste sociale netwerk ter wereld, maar anderzijds hebben ze daar minder controle dan op hun eigen website.
Voor Facebook kan het bovendien een nieuwe inkomstenbron zijn. Het bedrijf hoopt dat mensen dankzij deze artikelen meer tijd op het sociale netwerk doorbrengen, waardoor ze ook meer advertenties krijgen te zien.
Ook hebben uitgevers de mogelijkheid om Facebook advertenties te laten verzorgen in de Instant Articles. Facebook en de uitgever krijgen elk een deel van de opbrengst.
Apps
De Instant Articles zijn voorlopig alleen te zien in de Facebook-app op iPhone en iPad. Aan een Android-versie wordt nog gewerkt.
Er zijn momenteel geen Nederlandse publicaties die Facebooks nieuwe verhalensysteem gebruiken.