Supermarkten blijven stunten met vlees
Het aantal kiloknallers in supermarkten is het afgelopen kwartaal verder toegenomen. Volgens dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier steeg het aantal kiloknallers met 18 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. "Dat is een record", zegt de organisatie.
Wakker Dier vindt het onbegrijpelijk dat er zoveel wordt gestunt met goedkoop vlees. "In januari nam de Tweede Kamer nog een motie aan tegen de kiloknallers". De organisatie wil nu dat staatssecretaris Dijksma ingrijpt.
4,12 euro
Volgens de organisatie gaat het gestunt met vlees ten koste van de volksgezondheid, dierenwelzijn en een eerlijke prijs voor de boeren. Bij een kiloknaller ligt de prijs van een kilo vlees onder de 4,12 euro.
Wakker Dier onderzoekt sinds 2011 de aanbiedingen in elf grote supermarkten. Volgens de organisatie verkoopt Plus de meeste kiloknallers. Bij deze supermarktketen steeg het aantal met 34 procent.
Meer aanbiedingen
Ook Albert Heijn en C1000 scoren met gemiddeld twee aanbiedingen per week slecht, vindt Wakker Dier. Lidl en Aldi doen het volgens de cijfers van Wakker Dier relatief goed. Volgens een woordvoerder van de organisatie hebben deze supermarkten minder aanbiedingen van verse producten.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt in een reactie namens de supermarkten dat Wakker Dier twee zaken aan elkaar koppelt die niets met elkaar te maken hebben. "Dat een product in de aanbieding is, heeft niets te maken met dierenwelzijn", zegt het CBL.
Ook houdt Wakker Dier er volgens het CBL geen rekening mee dat het aantal aanbiedingen van alle levensmiddelen is gestegen. Het bureau benadrukt dat er ook steeds meer aanbiedingen zijn van vlees met een Beter Leven Keurmerk.
Ook Plus reageert teleurgesteld. Volgens de supermarkt baseert Wakker Dier zich alleen op folderaanbiedingen en is dat geen goede afspiegeling van de inspanningen die Plus doet op het gebied van verantwoord ondernemen.