Kledingindustrie twee jaar na ramp maar deels verbeterd
Twee jaar na de ramp in de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh is er nog steeds te weinig geld voor alle nabestaanden en slachtoffers. Ruim 1100 mensen kwamen om en er waren meer dan 2000 gewonden.
Volgens de Schone Kleren Campagne (SKC) is er nog altijd een tekort van 6 miljoen dollar. Eind 2013 werd onder de hoede van de Verenigde Naties een fonds opgericht om getroffenen te compenseren voor inkomstenderving en medische kosten. Bedrijven die in Rana Plaza actief waren, kunnen daar geld in storten.
Teleurstellend
"Er is 30 miljoen dollar nodig voor compensatie, maar twee jaar na dato is er nog steeds een tekort. Er zijn een paar bedrijven die hun bijdrage hebben geleverd, zoals C&A en Primark. Maar er zijn er ook een paar die niets of veel te weinig storten", zegt Niki Janssen van SKC. Als voorbeeld noemt ze Benetton, dat pas na heel lang aandringen een bedrag van 1,1 miljoen dollar heeft gestort. "We hadden 5 miljoen van hen verwacht. Die 1,1 miljoen is ronduit teleurstellend."
Benetton zelf schrijft in een verklaring dat het in totaal 1,6 miljoen dollar aan het fonds geschonken heeft. "Dat is zelfs het dubbele van wat een onafhankelijk accountantsbureau ons adviseerde."
Bangladesh-akkoord
Veel kledingmerken sloten zich na het instorten van het Rana Plaza-gebouw aan bij een akkoord dat de kledingindustrie in Bangladesh veiliger moet maken. Meer dan 160 merken hebben dat akkoord getekend.
"Met dat akkoord zijn 1600 fabrieken in Bangladesh gedekt, met meer dan twee miljoen arbeiders. Sindsdien zijn er veel inspecties uitgevoerd en veel probleemgevallen gesignaleerd. Dat is zeker positief", zegt Janssen.
Leefbaar loon
Toch valt er volgens haar nog veel te verbeteren in de kledingsector: "De kledingarbeidsters die in Rana Plaza omkwamen, verdienden 1 euro per dag - veel te weinig om van te leven. Het minimumloon in Bangladesh is later wel iets verhoogd, maar het is nog steeds geen leefbaar loon."
Volgens SKC zijn kledingmerken nog erg terughoudend om de lonen aan te pakken. "De ramp in Rana Plaza was voor de hele wereld zichtbaar. Dat opende ogen. Lagelonenproblematiek is minder zichtbaar, dus bedrijven zullen daar minder snel iets aan doen."