Cockpit Airbus A320

Waarom de deur van de cockpit gesloten bleef

De co-piloot van het Germanwings-toestel dat neerstortte in de Franse Alpen heeft het vliegtuig waarschijnlijk doelbewust naar de grond gestuurd. Volgens het Franse Openbaar Ministerie zat hij tijdens de crash alleen en weigerde hij de deur te openen voor de gezagvoerder.

De deuren van cockpits zijn na 9/11 voorzien van een complex beveiligingssysteem zodat kwaadwillenden niet zomaar de cockpit binnen kunnen. Een maatregel die nu waarschijnlijk averechts heeft gewerkt.

  • NOS / Rosemarie Escher
    De deurprocedure in een Airbus A320
  • NOS / Rosemarie Escher
    De deurprocedure in een Airbus A320
  • NOS / Rosemarie Escher
    De deurprocedure in een Airbus A320
  • NOS / Rosemarie Escher
    De deurprocedure in een Airbus A320
  • NOS / Rosemarie Escher
    De deurprocedure in een Airbus A320

Hoe je een cockpit inkomt

Als iemand naar binnen wil, bel je eerst met de telefoon en laat je aan de piloten weten wie je bent. Daarna druk je op de # knop. De piloot ontvangt dan in de cockpit een signaal dat iemand naar binnen wil, en zet een schakelaartje om naar ‘unlock’ zodat je naar binnen kan.

Een piloot kan ook toegang weigeren, bijvoorbeeld omdat er niet volgens de gewone procedure wordt gehandeld of omdat hij die persoon niet vertrouwt. Dan drukt de piloot in de cockpit op ‘lock’ en blijft de deur vijf minuten vergrendeld.

In een noodsituatie kun je een code op het toetsenbord invoeren, dan gaat het systeem in de cockpit 30 seconden piepen. Als de piloot in de cockpit dan niet reageert, ontgrendelt de deur zich automatisch heel kort, 5 seconden lang.

Deel artikel: