De kranten van de Persgroep: Trouw, de Volkskrant, Het Parool en het AD
NOS Nieuws

Publiceren mediabedrijven straks direct op Facebook?

Facebook wil dat nieuwssites artikelen direct op de website van het sociale platform gaan publiceren. Media plaatsen nu vaak linkjes naar stukken op hun eigen site. Volgens het platform duurt het laden van nieuwssites te lang en komt dat de ervaring niet ten goede.

Daarnaast hebben ze minder zekerheid dat een gebruiker na het lezen van een artikel nog terugkeert en dat kan gevolgen hebben voor de advertentie-inkomsten. Facebook zou inmiddels dicht bij een akkoord zijn met The New York Times, BuzzFeed en National Geographic. In ruil voor de artikelen zouden uitgevers een gedeelte van de advertentie-inkomsten kunnen krijgen.

Van een samenwerking met Nederlandse uitgevers is op dit moment nog geen sprake. Toch is het niet ondenkbaar dat dat in de toekomst gaat veranderen. Een korte inventarisatie leert dat niet iedereen zo'n samenwerking ziet zitten.

Ik zie het idee absoluut niet als een bedreiging.

Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl

"Ik zie het idee absoluut niet als een bedreiging", zegt NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. "Er zijn twee lijnen te onderscheiden: uitgevers die hun content niet snel op andere plekken plaatsen en sites die dat juist wel willen. Die lijn houden we bij NU.nl ook aan." Zo plaatst NU.nl de video's die ze maken al direct op Facebook.

"We zijn niet direct positief", zegt Jeroen Verkroost, verantwoordelijk voor de digitale activiteiten van de De Persgroep. "Facebook stelt dat het beter is voor de gebruikerservaring en dat ze meer weten van wie er op het platform surft en dus gerichter advertenties kan aanbieden. Wij weten zelf ook steeds meer van onze lezers. Het is dus de vraag of Facebook daarin van toegevoegde waarde kan zijn en of het beter is voor onze lezers."

Voorwaarden

"We zijn in eerste instantie niet afwijzend", laat adjunct-hoofdredacteur Jan-Kees Emmer van De Telegraaf weten. "Het hangt voor ons echt van de voorwaarden af. Facebook is voor ons wel een aantrekkelijke partner. We zien het verkeer dat via Facebook naar onze site komt steeds verder toenemen."

NRC Media, de uitgever van NRC Handelsblad, laat weten dat het artikel van The New York Times is gezien en besproken. Maar het is onduidelijk of het bedrijf ook hun content op het netwerk zou willen plaatsen, onder andere omdat de voorwaarden van Facebook onduidelijk zijn en kunnen veranderen.

"Het zou voor ons een dilemma zijn", zegt NOS Nieuws-hoofdredacteur Marcel Gelauff. "Aan de ene kant willen we dat mensen naar onze website gaan, omdat we veel meer bieden dan die twee artikelen die ze van ons op Facebook lezen. Daartegenover staat dat we het onze taak vinden om het publiek zo breed mogelijk te informeren en Facebook is daar een belangrijke plek voor. Ten slotte is het de vraag of het van de wet mag."

Het zou me niet verbazen als Facebook straks namens uitgevers ook abonnementen gaat aanbieden.

Alexander Pleijter, lector journalistiek & innovatie

BuzzFeed vindt het geen probleem als content op andere plekken leeft. Als het maar wordt gelezen. Voor The New York Times ligt dat anders, de krant is ook afhankelijk van abonnees.

Alexander Pleijter, lector journalistiek & innovatie aan de Fontys Hogeschool, denkt dat dat geen probleem hoeft te zijn. "Het zou me niet verbazen als Facebook straks namens uitgevers ook abonnementen gaat aanbieden. Voor bepaalde games die je op Facebook speelt, moet je namelijk nu ook al betalen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl