Consumenten zijn steeds meer bereid om grotere aankopen te doen zoals meubels, een televisie of een wasmachine.
NOS Nieuws

Consument heeft vertrouwen terug

Voor het eerst in ruim zeven jaar is het consumentenvertrouwen weer positief. Deze maand staat het vertrouwen op plus 2. In februari was dat nog negatief. Dat betekent dat er meer optimisten dan pessimisten zijn als het gaat om de economie, de eigen portemonnee en de bereidheid om geld uit te geven.

De laatste keer dat het consumentenvertrouwen positief was dateert van augustus 2007, vlak voor het uitbreken van de financiële crisis. Het gestegen vertrouwen leidt doorgaans ook tot meer bestedingen. De bereidheid om grotere aankopen te doen, zoals meubels, een wasmachine of een televisie, is sinds begin 2008 niet meer zo groot geweest.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek hangt het positieve sentiment samen met berichten over de aantrekkende economie, de beurzen en de arbeidsmarkt. Zo zorgt meer werkgelegenheid en minder werkloosheid voor meer inkomen en dus koopkracht.

Werkloosheid

Ook de werkloosheid is gedaald, na een paar maanden van stijging. In februari waren er 12.000 werklozen minder. Meer jongeren vonden werk, al staat daar tegenover dat minder mensen tussen 25 en 45 jaar een baan vonden. Het CBS zegt ook dat er minder mensen op zoek waren naar werk waardoor ook de beroepsbevolking afnam.

Het aantal WW-uitkeringen daalde met 2500 naar 455.000 uitkeringen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl