Een bouwvakker in de twee kilometer lange spoortunnel
NOS Nieuws

Opnieuw problemen met spoortunnel Delft

In de pas geopende spoortunnel in Delft is opnieuw een technische storing geweest. Daardoor reden er urenlang minder intercity's tussen Den Haag en Rotterdam. Reizigers moeten nog wel rekening houden met een langere reistijd.

Er is volgens ProRail nog steeds een probleem met de luchtdruk in de spoortunnel. Door voorbijrazende treinen loopt de luchtdruk in de tunnel op en gaan de draaideuren door de sterke luchtstroom harder draaien. Ze werden zondag al strakker afgesteld en doorgaande treinen mogen sindsdien niet harder rijden dan tachtig kilometer per uur in de tunnel, die twee kilometer lang is.

Nu is besloten dat alle treinen niet harder dan tachtig mogen, ook de treinen die in Delft stoppen. Ook wordt er gekeken of de luchtroosters in de tunnel iets verder kunnen worden geopend.

Verder is er nog een ongebruikte tunnelbuis waar geen spoor in ligt. Gekeken wordt wat het effect op de luchtdruk is als de deur van die tunnelbuis een stukje wordt opengezet, zodat de lucht kan worden afgevoerd.

Met de nieuwe tunnel is ook een nieuw station in gebruik genomen

Zondagavond en maandag was er een vals brandalarm in de tunnel. Daardoor lag het treinverkeer urenlang stil en moesten treinreizigers tussen Den Haag en Delft de tram nemen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl