Bijna 1,7 miljoen euro voor ebola, dankzij een virtuele ruimte-geit die Argi heet. World of Warcraft-gamers kochten het digitale huisdier onlangs massaal en steunden daarmee het Amerikaanse Rode Kruis. De complete opbrengst stroomde rechtstreeks de kas van het goede doel in.
Het is een nieuwe manier van goede doelen om geld binnen te halen. Innovatie is hard nodig, want de traditionele donateur sterft uit en de opbrengst van collecteronden daalt gigantisch. Het Nederlandse Oxfam Novib ziet dat ook in: het probeerde onlangs voor het eerst geld op te halen via een game, de online role-playing-game RuneScape. De opbrengst: 90.000 euro.
De gamer wil gewoon verder komen in het spel, dus die klikt of koopt wel.
Leuk idee, het goede doel steunen met in-game aankopen. Maar het kan de gamer zelf niet zo veel schelen, denkt Boris van de Ven van Gamekings. "Er zit niet echt een emotie achter zo'n aankoop, geen gevoel dat je iets bijdraagt aan de wereld. Gamers geven niet specifiek geld uit om een goed doel te steunen, ze kijken echt wat ze ervoor terugkrijgen. Een gamer wil gewoon verder komen in het spel, dus die klikt of koopt wel."
Goede doelen proberen de aankopen dan ook exclusief en aantrekkelijk te maken voor gamers. In RuneScape kan het karakter virtuele munten aan een mannetje geven. Daarvoor kreeg je in het spel een cadeau terug. Tegelijkertijd werden de virtuele munten omgezet in een 'echte' donatie aan Oxfam Novib.
Niet opdringerig
Jan de Groot speelt al 10 jaar RuneScape en doneerde op deze manier. "Het is iets wat voor mij een kleinigheid is, die munten heb ik zelf met veel spelplezier opgehaald. Dan is het makkelijk daar een klein beetje van op te offeren om een goed doel zoals Oxfam te helpen"
Dat is precies de bedoeling, zegt Jurrian ten Hove, die bij Oxfam Novib verantwoordelijk is voor het project. "Het moet heel laagdrempelig zijn. Daarnaast moet het echt in de game horen, het moet in de fantasy-wereld passen. Een donatie moet niet opdringerig voelen."
Het moet echt in de game horen
Meer inhoud
Gamekings-medewerker Van de Ven vindt dat Oxfam in dit geval te weinig gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheden van de videogame. De gamer wordt totaal niet betrokken bij het goede doel, vindt hij. "Ze bouwen een band op met de game die ze spelen, niet met het goede doel. In het spel wordt er totaal geen link gelegd met Oxfam, waar het eigenlijk om zou moeten gaan."
"Het had iets meer inhoud mogen hebben", vindt Van de Ven. "Geef voorlichting over wat dat goede doel nou precies doet en maak inzichtelijk wat voor acties er zijn. Dat lijkt me zinvol."
Het blijven twee werelden die vreemd van elkaar zijn, die een soort verstandshuwelijk sluiten.
Twee werelden
Tegelijkertijd beseft Van de Ven ook dat gamers niet echt zitten te wachten op informatie over goede doelen terwijl ze aan het spelen zijn. "Daarom is het ook niet realistisch. Een gamefabrikant wil best een leuk diertje ontwerpen voor het goede doel, maar om de hele game aan te passen aan een of ander thema, dat zullen ze niet zo snel doen. Dat levert ook geen leuke gameplay op."
"Het blijven twee werelden die vreemd van elkaar zijn, die een soort verstandshuwelijk sluiten", vervolgt Van de Ven."Het voelt een beetje raar en geforceerd."
Eerste stap
Voor Oxfam Novib is het juist een goede eerste stap, zegt Ten Hove. "Om in contact te komen met een jonge doelgroep is dit heel interessant voor ons. Zo'n game heeft zo'n enorm bereik. Hopelijk kunnen we ze later dan ook een tweede keer vragen om iets voor ons te doen, een campagne te steunen, of nog een keer doneren."
Goede PR
Voor gamefabrikanten zorgen dit soort samenwerkingen met goede doelen voor goede publiciteit, denkt Van de Ven. "RuneScape en World of Warcraft zijn games die altijd onder de aandacht moeten zijn: ik denk dat ze op deze manier inspelen op de actualiteit."
Het is niet zo dat de gamefabrikanten veel inkomsten mislopen als ze meewerken, zegt hij. "Er gaat zo gigantisch veel geld in om. De uiteindelijke opbrengst van dit soort acties is daarbij vergeleken heel klein. De goede doelen lenen zich een beetje voor deze PR en profiteren er ook een beetje van. Dat is leuk voor ze."
Om in contact te komen met een jonge doelgroep is dit heel interessant voor ons.
Geslaagd
Bij Oxfam Novib vinden ze de test met RuneScape in ieder geval geslaagd: "We willen dit gaan uitbouwen, groter maken. We zien hier heel veel toekomst in", zegt Ten Hove. "Nu was de opbrengst van de test 90.000 euro, dat willen we natuurlijk gaan uitbouwen. Binnenkort kan de gamer weer een donatie doen in RuneScape."