De V&D is gered. Maar voor hoe lang? Vorig jaar probeerde het warenhuis het ook al met een nieuwe strategie: 200 nieuwe merken en meer online. Maar ook dat bleek dus niet genoeg. Wat moeten ze nu doen?
'In deze vorm kan het niet'
Retaildeskundige Kitty Koelemeijer windt er geen doekjes om: "In deze vorm kunnen ze in ieder geval niet blijven bestaan". Voor het middensegment is volgens haar op de markt geen plek meer. "Het zijn oude instituten. Ze zijn te weinig veranderd om te overleven", zegt Koelemeijer.
Aan de onderkant (Action en Primark) en bovenkant (Bijenkorf) van de markt gaat het wel goed. V&D zit dan ook in een lastige positie, denkt Koelemeijer: "V&D zal veel winkels moeten sluiten. Dan wordt de keten weer te klein om nog goed in te kunnen kopen. Waar maak je nog het verschil mee?"
'Identiteit kwijt'
“V&D mist een duidelijke signatuur en is de identiteit kwijt, dat maakt het lastig”, zegt ook Jesse Weltevreden, professor Economics & Marketing. "De fysieke winkels moeten nadenken over waar hun toegevoegde waarde ligt.”
En dat zal nog geen gemakkelijke klus zijn voor V&D. “Ik vind het heel lastig. De V&D hangt een beetje tussen de Bijenkorf en de HEMA in”, aldus Weltevreden.
Combineren
"Een keten als V&D kan alleen overleven als ze de smartphone, de webshop en de winkel combineren", zegt retaildeskundige Cor Molenaar. "In de winkels kun je je oriënteren en ook gelijk kopen via smartphone. En je moet als winkel online sterk zijn."
"Op termijn krijg je vooral online aanbieders die het gaan bepalen", denkt ook Kitty Koelemeijer. "Een bedrijf als Amazon.com doet dat al. In de toekomst komt daar dan misschien een fysieke winkel bij."
Over tien jaar?
Over tien jaar doen we volgens Molenaar boodschappen op drie plekken: "De dagelijkse boodschappen koop je in de wijk (bij de supermarkt, Kruidvat en misschien de Blokker). Voor de grote boodschappen ga je naar de Mediamarkt of een meubelboulevard. En dan gaan we nog naar kleinere, knusse winkeltjes met horeca, om de hoek."
Sokken kopen
Deze man deed ook een goede poging om V&D te redden. Zijn strategie? Iedereen moet gewoon een paar sokken kopen bij de V&D: