Radicale imam Verviers preekte ook in Helmond
Een radicale imam die door diverse moskeeën in het Belgische Verviers is weggestuurd, preekte de afgelopen jaren ook regelmatig in Nederland. Imam Alami abu Hamza kwam onder meer in de Al Fadjr-moskee in Helmond. Hij zou er volgende maand opnieuw preken. Maar nu duidelijk is dat de imam oproept tot geweld, heeft de Helmondse moskee hem laten weten dat hij niet meer welkom is.
De imam heeft in Verviers tientallen radicale volgelingen. Het is nog onduidelijk of hij ook contact had met de twee terroristen die donderdagavond in Verviers door de politie werden gedood. Maar volgens de bekende Belgische islamdeskundige Michael Privot zijn minstens drie van zijn volgelingen naar Syrië afgereisd.
Imam Alami zat in een internationaal netwerk.
"We weten dat hij vaak naar Nederland ging. Hij staat in verbinding met andere mensen uit hetzelfde ideologische milieu", zegt Privot. "Hij ging naar Nederland voor een paar dagen, soms kwamen er imams uit Nederland naar hem. Dat hebben mensen die naar zijn moskee gingen ons gemeld. Hij zat in een internationaal netwerk, het is geen geïsoleerd geval."
De Marokkaan Alami abu Hamza is een rondreizende moslimprediker. Dit soort imams bieden vaak hun diensten belangeloos aan. Ze zijn daarom gewild bij kleine moskeeën die te weinig geld hebben om een eigen imam in dienst te nemen. Bijvoorbeeld de Bilal-moskee in Verviers. Maar die vond hem zo radicaal, dat ze hem uiteindelijk hebben weggestuurd, net als twee andere gebedshuizen in Verviers.
Het Contactorgaan Moslims en Overheid gaat de Nederlandse moskeeën nu adviseren welke imams ze beter niet kunnen inhuren. "We willen radicale predikers weren", zegt Yassin Elforkani van het CMO. Door een zwarte lijst op te stellen, hopen ze haatpredikers voortaan buiten de deur te houden. Ook willen ze graag de IND adviseren, zodat dit soort radicalen geen visa krijgen.
Er zijn in Nederland naar schatting zo’n 500 islamitische gebedshuizen. Met name kleine moskeeën hebben volgens Elforkani vaak niet het kritisch vermogen en de theologische kennis om imams te weren. Maar hij realiseert zich ook dat sommige salafistische moskeeën, die streng in de leer zijn, zich weinig van een zwarte lijst aan zullen trekken. En dat weggestuurde predikers ook nog altijd naar radicale huiskamerbijeenkomsten kunnen gaan.
Moskee wist van niks
De Al Fadjr-moskee in Helmond had geen idee dat de imam in België omstreden was, vertelt moskeebestuurder Johan Otten telefonisch. Zij zijn via-via met hem in contact gekomen. In een kennismakingsgesprek met hem kwamen zijn radicale denkbeelden niet naar buiten.
Alami zou volgende maand in Helmond preken op een zogenoemde Berberconferentie, zoals hij ook in 2012 en 2014 heeft gedaan. Daar komen berbers uit Nederland en het buitenland. De moskee in Helmond probeert transparant te zijn en zet alle preken op internet. De preken van Alami uit Helmond zijn weliswaar conservatief, maar hij roept daarin niet op tot geweld.
Alami roept op tot geweld tegen de dichter Assin. Verwerpelijk.
Anders is het met een preek uit de Bilal-moskee in Verviers, die ook op internet staat. Daarin uit de imam verwensingen aan het adres van de Marokkaanse dichter Ahmed Assin, een islam-criticus. “Zoals die seculieren denken, zoals Ahmed Assid die zegt dat de woorden van profeten en gewone mensen gelijk zijn. Ik vraag God om zijn tong en benen af te snijden.”
Yassin El Forkani van het CMO noemt deze uitspraak over Ahmed Assid verwerpelijk. “Het is oproepen tot geweld tegen deze man.” De bekende Marokkaanse dichter spreekt vrijdag in Rotterdam op een congres over de islam.
Ook afgezien van het oproepen tot geweld zijn de preken van Alami gevaarlijk, vindt de Belgische islamdeskundige Privot. "Hij zegt dingen als: 'De democratie is een oneigenlijke macht. Die moet je niet respecteren. De weg is die van God. Dat is de enige regering. Je moet niet gaan stemmen, niet meedoen aan de samenleving. De samenleving is tegen ons, we moeten er ons uit terugtrekken."
Dit soort teksten hebben volgens Privot een grote impact op jongeren. "Die gaan dan naar andere moskeeën, om vragen te stellen. Het maakt het werk kapot van moskeeën die juist proberen een maatschappij op te bouwen waarin mensen vreedzaam samenleven."