10.000 klanten Booking.com slachtoffer phishing
Tienduizend klanten van het Amsterdamse bedrijf Booking.com is geld afhandig gemaakt door criminelen. Dat bevestigt het bedrijf, dat de getroffen klanten heeft gecompenseerd.
De criminelen hadden boekingsgegevens van Booking.com in handen gekregen en belden klanten op over hun boeking. Ze vroegen om een aanbetaling. Na dit telefoontje kregen klanten een e-mail waarin er werd gevraagd het voorschot naar hun bankrekening over te maken.
De telefoontjes werden uitgevoerd door callcenters die werden ingehuurd door de criminelen. De BBC meldt dat sommige bellers dachten in dienst te zijn van Booking.com, maar in werkelijkheid werkten ze voor een criminele organisatie.
Korte duur
De Nederlandse onderneming Booking.com laat weten dat de phishing aanval van korte duur was. De online boekingswebsite heeft maatregelen genomen en ontvangt inmiddels geen fraudemeldingen meer van klanten. Hoewel er nog niemand is opgepakt, lijkt het probleem te zijn verholpen.
De slachtoffers zijn voornamelijk Brits, enkelen zijn Nederlands.
Mails
De Fraudehelpdesk, het nationale loket voor fraudemeldingen, heeft het afgelopen jaar 100.000 meldingen over phishing-mails ontvangen. In 2013 waren dit nog 28.000 meldingen.