HEMA-cijfers: rood maar niet dood
De warenhuizen van de HEMA draaiden in het derde kwartaal minder omzet en sloten het kwartaal af met een verlies van bijna 15 miljoen euro.
"De resultaten zijn in lijn met de gang van zaken in de rest van de detailhandel, die nog steeds geen herstel laat zien." zegt bestuursvoorzitter Ronald van Zetten. "Het consumentenvertrouwen is wel iets verbeterd maar dat leidt nog niet tot meer bestedingen."
De verkopen in augustus en september hadden enigszins te lijden onder de ombouw van de winkels. De modeverkopen hadden last van het warme najaarsweer, bij levensmiddelen en horeca ging het juist weer beter. De verkoop van huishoudelijke artikelen stond een beetje onder druk.
Online
Online deed HEMA betere zaken, daar ging het ook beter dan gemiddeld. HEMA wil de komende tijd inzetten op groei van de internetwinkel.
Bij de HEMA-vestigingen in België, Frankrijk, Duitsland Spanje en Verenigd Koninkrijk gaan de zaken ook goed. De Franse warenhuizen laten sterke resultaten zien en de eerste ervaringen in Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn "zeer positief". In totaal heeft de HEMA inmiddels 679 winkels.
De netto-omzet kwam uit op 271 miljoen euro, een daling van 3,4 procent ten opzichte van een jaar geleden. De ombouw van de 529 HEMA's naar een nieuw winkelconcept had ook gevolgen voor de cijfers.