NOS Sport

Bekking: het is niet de schuld van Wouter

  • EPA
    Schipper Chris Nicholson (l) en navigator Wouter Verbraak tijdens de finish van de eerste etappe

"Het is een absoluut drama voor de Volvo Ocean Race en voor Team Vestas Wind", reageert Bouwe Bekking, schipper op de Nederlandse boot Brunel op de schipbreuk van de Deense boot Vestas Wind. "Het was erg schrikken, want er zitten goede vrienden van ons aan boord. Je eerste reactie is toch: is iedereen oké?"

De Deense boot strandde op een rif bij Mauritius in de tweede etappe van de zeilrace. "Dat is heel gevaarlijk", vertelt Bekking. "Je vaart met ongeveer 30 kilometer per uur en dan stop je ineens. De kans op ongelukken is dan groot."

Bekking: groot verlies voor de race

Als navigator is de Nederlander Wouter Verbraak verantwoordelijk voor de route van de Deense boot. Volgens Bekking valt de navigator niet veel te verwijten. "De verantwoordelijkheid voor de boot ligt uiteindelijk bij de schipper", vertelt hij. "En dan komt de navigator, maar je doet alles in nauw overleg. Ik kan me voorstellen dat dit erg moeilijk is voor Chris (schipper Chris Nicholson, red.) en Wouter."

Bekking, die zelf met Team Brunel op de tweede plaats ligt, verwacht dat het schip van Vestas deze etappe in ieder geval niet meer af kan maken. "De boot moet nu weggehaald worden en dan kan het team hopelijk terugkeren als de boot gerepareerd is", zegt de Nederlandse schipper.

De stand in de Volvo Ocean Race op zondag 30 november

Wouter Verbraak is ook maar een mens.

Ayolt Kloosterboer, zeilverslaggever NOS

Volgens zeilverslaggever Ayolt Kloosterboer was het lastig voor Verbraak om het rif te zien liggen en zo de schipbreuk te voorkomen. "Het is alleen te zien op satellietbeelden als je extreem ver inzoomt", zegt hij. "Dat doet de navigator niet voortdurend, want hij bepaalt de koers met name aan de hand van de weerkaarten. En niet te vergeten: Verbraak is ook maar een mens. Hij moet af en toe slapen, dus kan niet ieder moment van de dag alert zijn."

Daarnaast varen de deelnemers aan de Volvo Ocean Race voor het eerst in dit vaarwater. "Abu Dhabi is een keer eerder finishplaats geweest, maar toen kwamen ze niet langs dit stuk. De etappe werd toen niet uitgevaren, vanwege de dreiging van piraterij."

Onze prioriteit was het in veiligheid brengen van de bemanningsleden.

Knut Frostad, directeur Volvo Ocean Race

Knut Frostad, topman van de Volvo Ocean Race, geeft aan enorm opgelucht te zijn dat alle negen bemanningsleden nu ongeschonden in veiligheid zijn. "Dat is altijd onze voornaamste prioriteit geweest vanaf het moment dat we hoorden over het aan de grond lopen van Team Vestas. Dit is catastrofaal voor schipper Chris Nicholson, zijn team, de race en alle betrokkenen. We blijven Chris en zijn team steunen met wat komen gaat."

'Veiligheid van bemanning is het belangrijkste'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl