Marketeer Beerthuizen: nieuwe sponsors staan klaar
De wereldvoetbalbond FIFA zal niet in problemen komen door het afhaken van de belangrijke sponsors Emirates en Sony, meent sportmarketingdeskundige Marcel Beerthuizen: "Ik denk dat de opvolgers al klaar staan."
Emirates en Sony zijn nu nog twee van de zes partners van de FIFA. Gezamenlijk stortten de zes sponsors vorig jaar 180 miljoen dollar in de kas van de wereldvoetbalbond. Volgens het Duitse blad Der Spiegel zou de FIFA al in gesprek zijn met Qatar Airways en Samsung als opvolgers van de afhakende bedrijven."
"Voorbeeld van polarisatie in de sportwereld"
"Het is een voorbeeld van de polarisatie in de sportwereld. De rijken worden steeds rijker en de armen worden steeds armer. Ajax kreeg ook zonder problemen een nieuwe hoofdsponsor, terwijl ze in de eerste divisie grote problemen hebben om geldschieters te vinden. Toen Ford stopte met het sponsoren van de Champions League tekende Nissan nog dezelfde dag als nieuwe sponsor", zegt Beerthuizen, die in het verleden onder meer gewerkt heeft in opdracht van Eredivisie CV, PSV en Vitesse.
Het wordt de sponsor niet aangerekend als de sportorganisatie iets fout doet
Daar is Beerthuizen's collega, sportmarketingdeskundige Bob van Oosterhout, het mee eens. "Ik sluit niet uit dat partijen als Sony heel snel vervangen zijn en dat dit misschien niet echt zal leiden tot een cultuuromslag binnen de FIFA, maar het is wel een goed signaal."
Beerthuizen verwacht wel dat de FIFA transparanter gaat worden in de afhandeling van het rapport van Michael Garcia. De Amerikaanse jurist Garcia deed onderzoek naar mogelijke fraude bij de toewijzing van de WK's voetbal van 2018 en 2022 aan respectievelijk Rusland en Qatar. Recent gaf de FIFA een bescheiden toelichting over de conclusies van dat rapport, maar die toelichting oogstte veel kritiek vanuit de sportwereld.
"FIFA moet zich nog wel aanpassen"
Beerthuizen: "De FIFA moet zich nog wel aanpassen, want ze kunnen echt niet op dezelfde voet verder. Maar echt last zullen ze niet krijgen van het gebrek aan sponsors, omdat het voetbal als marketingmiddel zo ongelofelijk sterk is."
Er zijn niet veel voorbeelden van bedrijven die stoppen met sportsponsoring vanwege de vrees voor negatieve publiciteit. "Het is eigenlijk bijna altijd zo dat het de sponsor niet wordt aangerekend als de sportorganisatie iets fout doet. Toch zwichten sommige bedrijven onder de druk. Het beste voorbeeld is Rabobank, dat stopte met het omvangrijke wielerplan."
In oktober 2012 beëindigde Rabobank per direct de sponsoring van de professionele wielerploeg. Topman Bert Bruggink zei destijds: "Het Usada-rapport (het rapport van het Amerikaanse anti-dopingagentschap, red.) is schokkend. We zijn geschrokken van de vele details over de wijdverbreide misstanden in het wielrennen. De maat is nu vol.”