'FIFA raakt Sony als sponsor kwijt'
Sony stopt met sponsoring van de wereldvoetbalbond FIFA. Dat schrijft The Wall Street Journal. Volgens de Amerikaanse krant is de Japanse elektronicafabrikant bezorgd over negatieve publiciteit naar aanleiding van het frauderapport van onderzoeker Michael Garcia.
Sony, dat de samenwerking met de FIFA per 1 januari 2015 officieel beëindigt, is een van de zes belangrijke partners van FIFA. Al eerder besloot vliegmaatschappij Emirates het contract niet te verlengen. De andere partners Adidas, VISA, Coca-Cola en Hyundai lijken hun sponsorschap wel voort te zetten. Al was Coca-Cola enkele dagen geleden nog ongewoon openhartig door de afhandeling van het rapport "teleurstellend" te noemen.
Herstructurering
Sony maakt jaarlijks 28,1 miljoen euro over naar de FIFA. In de afgelopen jaren spekte de Japanse firma de kas van de wereldvoetbalbond in totaal met 277 miljoen dollar. De beslissing van Sony heeft volgens ingewijden ook te maken met de ingrijpende herstructurering die het bedrijf de komende jaren wil doorvoeren. Het Japanse bedrijf kampt al jaren met grote verliezen en moet daarom drastisch bezuinigen.
Sony wil officieel niet reageren op het nieuws. Een woordvoerder van de FIFA laat weten dat het huidige contract doorloopt tot eind december en dat de bond in gesprek is met Sony.