Zwitsers realiseren langste tunnel ter wereld
Het record is officieel. De boormachine 'Sissi' heeft de laatste 1,8 meter rots in de Gotthard-treintunnel doorboord. Met een lengte van 57 kilometer is de tunnel onder de Zwitserse Alpen nu langer dan de Japanse Seikan-tunnel, die tot vandaag de langste was.
Honderden medewerkers hadden zich verzameld om getuige te zijn van de laatste centimeters. De doorbraak van de boor door het laatste stuk rots werd met gejuich ontvangen. Er werd met water gesproeid om het stof te beperken.
Vanaf 2017 gaan er door de tunnel, van het Midden naar het Zuiden van Zwitserland, treinen rijden met maximaal 250 kilometer per uur. De reistijd tussen Zürich en Milaan wordt daardoor een uur korter.
Ingenieus
Het is één van de meest ingenieuze projecten ter wereld. Nog nooit eerder is er zo diep onder het oppervlak geboord. De hoogste top op het traject, de Piz Vatgira steekt 2.500 meter boven het niveau van de tunnel uit.
De tunnel vervangt de oude Gotthardtunnel uit 1882. Die is veel korter en ligt hoger in het landschap. Door het hoge stijgingspercentage is die ongeschikt voor het moderne treinverkeer.
In een referendum stemden de Zwitsers in 1998 voor de tunnel. Als transitland tussen Duitsland en Italië verwerkt het land veel goederenvervoer. Om de kwetsbare natuur van Alpen te sparen, kiezen de Zwitsers ervoor zoveel mogelijk per spoor te vervoeren. Met de nieuwe spoorlijn wordt de hoeveelheid vervoerde vracht dubbel zo groot.
Ongelukken
In totaal is er zo'n 23 miljoen ton rots uit het Gotthardmassief gehaald. Onderweg stootten de boorploegen op verschillende geologische lagen, waarbij het af en toe tot ongelukken kwam.
Acht bouwvakkers kwamen daarbij om het leven, maar dat is maar een fractie van de driehonderd die in de 19e eeuw bij de bouw van de eerste Gotthardtunnel het leven lieten.
De kosten zijn dan ook flink hoger uitgevallen dan geraamd. Aanvankelijk was sprake van een begroting van 7,4 miljard euro. Inmiddels gaat de Zwitserse regering uit van ongeveer 15 miljard.