NOS NieuwsAangepast

Opening Sail trekt 300.000 mensen

De eerste dag van het botenevenement Sail in Amsterdam heeft circa 300.000 belangstellenden getrokken, net zoveel als vijf jaar geleden.

Op de kades in IJmuiden en langs de rest van het Noordzeekanaal stonden toeschouwers rijen dik om de schepen die meevaren in de Sail-In Parade te bewonderen.

Tall ships

Bijna vijftig tall ships (grote zeegaande zeilschepen) voeren van IJmuiden naar de IJ-haven in Amsterdam. De Sail-In Parade was de aftrap van het nautische evenement Sail 2010, dat tot en met maandag duurt.

De imposante tall ships en honderden andere unieke schepen varen in colonne naar Amsterdam en werden onderweg begeleid door duizenden kleine plezierboten. Dat waren er meer dan in 2005.

Bij aankomst in Amsterdam werden de belangrijke schepen verwelkomd door kanonniers in 17e-eeuwse kleding, die met twee kanonnen saluutschoten afvuren.

Stad Amsterdam

De stoet werd aangevoerd door de Nederlandse clipper Stad Amsterdam, die voor het VPRO-programma 'Beagle, in het kielzog van Darwin' de wereld heeft rondgereisd. Prins Willem-Alexander, die beschermheer is van de Stichting Sail Amsterdam, voer mee op de clipper. Zondag zal de prins de vlootschouw afnemen vanaf 'de Groene Draeck', het zeilschip van zijn moeder.

Andere opvallende schepen die meevoeren waren de Götheborg, een replica van een Zweedse Oostindiëvaarder, de Shabab Oman, een trainingsschip van de marine uit Oman, de Dewaruci uit Indonesië en de Dhow Theyab, het privé-zeilschip van de kroonprins van Abu Dhabi.

Zeilrace

De afgelopen week hebben 26 tall ships tegen elkaar gestreden in de North Sea Tall Ships Regatta van Hartlepool in Engeland naar IJmuiden. De schepen moesten in vijf dagen een zo lang mogelijke afstand afleggen en mochten in grote lijnen zelf hun route bepalen.

De Dar Szczecina uit Polen eindigde dinsdag als beste van alle deelnemers. Het schip legde ruim 645 mijl af in 120 uur. Tweede werd de Riyal uit Nederland, gevolgd door de Black Diamond uit Engeland. De 26 deelnemers voeren in vier klassen. De drie winnaars zijn los van hun eigen categorie als beste van alle deelnemers verkozen.

De zeilrace was zwaar vanwege de slechte weersomstandigheden. Een van de opvarenden van de Wylde Swan viel zondag overboord, maar hij kon snel weer aan boord gehaald worden.

Voor het publiek

Tijdens Sail kan het publiek de schepen bezoeken en vinden er culturele evenementen plaats aan boord in de vorm van muziek, verhalen en theater.

Andere hoogtepunten van het programma zijn de reddings- en veiligheidsdemonstraties van de KNRM en de Koninklijke Marine, de Pieremachocheltocht met zelfgemaakte bootjes, de Crew Parade door het centrum van de stad, het Aquacorso en het saluut aan de tall ships van zo'n 1300 kanoërs en roeiers.

Nieuw is SAILSation, een wedstrijdgebied aan de noordzijde van KNSM-eiland, waar verschillende type boten tegen elkaar strijden. Voor het eerst zal er op het IJ een wedstrijd skûtsjesilen te zien zijn. Ook nieuw is het dagelijkse SAIL Sing-Along, waar het pubiek kan meezingen met shantykoren die zeeliederen ten gehore brengen.

Kinderen kunnen zich op het water uitleven op het ING-Pirateneiland, en in de Aquarena kunnen ze zelf leren zeilen en vlotten bouwen.

Op het hoofdpodium op de kop van het Java-eiland treden artiesten op, variërend van lunchconcerten van de Marinierskapel tot avondoptredens met Jeroen van de Boom, Ellen ten Damme en Denise Jannah.

Toekomst

Sail Amsterdam wordt sinds 1975 elke vijf jaar georganiseerd. In 2005 trok het evenement zo'n 1,8 miljoen bezoekers.

Volgens directeur Daan Meijer zijn er genoeg kansen om Sail ook in de toekomst te blijven organiseren, ondanks het feit dat het havengebied steeds meer bewoond raakt. Er moet dus meer dan vroeger rekening worden gehouden met omwonenden. "Sail hoort thuis in Amsterdam," aldus Meijer. "Het evenement zal alleen niet groter worden, maar dat hoeft ook niet."

De NS laat tijdens het evenement extra en langere treinen rijden om naar verwachting zo'n 300.000 mensen te vervoeren naar Amsterdam Centraal. Het openbaarvervoerbedrijf GVB zet extra ponten en langere metro's in.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl