NOS NieuwsAangepast

Volkskrant positief over nepVolkskrant

Bij de Volkskrant is enthousiast gereageerd op de nepVolkskrant die vanochtend massaal is uitgedeeld op 36 stations. Volgens scheidend hoofdredacteur Pieter Broertjes is het "enorme goede reclame" voor zijn krant.

De nepVolkskrant, waarvan 109.000 exemplaren zijn verspreid, ziet er tot in detail uit als de 'echte' krant, maar staat vol met positief en kritisch nieuws. Er staan koppen als 'Defensie ontwapent zichzelf' en 'Politie jaagt op misdadige ondernemers - Infiltreren in de bovenwereld'. De voorpagina kopt: 'Wereldwijde klimaatdeal'.

Geïnspireerd

"Wij willen een aanzet geven tot een sociale, duurzame en rechtvaardige wereld", zegt de woordvoerder van de namaakeditie, Marcel Bolech, tegen de Volkskrant. "Lezers moeten geïnspireerd raken."

Ook de advertenties zien er herkenbaar uit, maar hebben nader bekeken een afwijkende inhoud: "Sorry. Bij BP zien we onszelf als schoon en professioneel. We hadden dan ook niet onze veiligheidsprocedures moeten vervalsen uit kostenoverwegingen". Een andere advertentie vraagt aandacht voor een interview op Het Gesprek, met DNB-president Nout Wellink. Hij zou daar de uitspraak doen: "Dit is geen crisis. Dit is kapitalisme."

Het initiatief is geïnspireerd door The Yes Men, een duo dat op creatieve wijze actievoert en daarover documentaires maakt. The Yes Men brachten vorig jaar een speciale editie uit van The New York Times.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl