Overzicht treinrampen Nederland en België
De treinbotsing ten zuiden van Brussel vanochtend is de grootste treinramp in de Benelux sinds 1976. In dat jaar gebeurden zowel in Nederland als België zeer zware treinongelukken. Het meest tragische drama in de Nederlandse spoorweggeschiedenis is nog altijd de treinramp in Harmelen in 1962. Toen vielen er meer dan negentig doden. Hieronder een kort overzicht van de ergste treinongelukken in Nederland en België sinds 1960.
8 januari 1962, Harmelen De sneltrein Leeuwarden-Rotterdam boort zich bij Harmelen in de zijkant van de tegemoetkomende trein Rotterdam-Gouda-Amsterdam. Er vallen 93 doden en 52 gewonden.
4 oktober 1967, Fexhe-Le-Haut-Clocher Niet ver van Luik botsen twee passagierstreinen op elkaar, en een derde trein op het andere spoor raakt er ook bij betrokken. Elf mensen overleven de ramp niet.
25 maart 1969, La Louvière Zware treinbotsing tussen Bergen en Charleroi, er vallen 16 doden.
15 augustus 1974, Luttre Treinramp niet ver van Charleroi. Er vallen 13 doden.
4 mei 1976, Schiedam Sprinter rijdt door rood licht en botst op de internationale trein naar München. Er vallen 24 doden en 11 gewonden.
27 juni 1976, Neufvilles Ontsporing van de sneltrein Brussel-Parijs in de buurt van Bergen, 10 doden.
28 augustus 1979, Nijmegen Een lege goederentrein komt op verkeerd spoor en botst frontaal op een andere trein. Er vallen 8 doden en 37 gewonden.
25 juli 1980, Winsum Twee treinen botsen frontaal op elkaar op het enkelspoor tussen Groningen en Roodeschool. Er vallen 9 doden en 21 gewonden. 27 maart 2001, Pécrot Acht doden nadat een trein in het Waals-Brabantse plaatsje Pécrot op het verkeerde spoor terecht was gekomen en tegen een andere passagierstrein botste. 15 februari 2010, Halle Even ten zuiden van Brussel vallen bij een botsing tussen twee passagierstreinen zeker 18 doden en ruim 50 gewonden.