De Tarzanbocht ligt er verlaten bij NOS
Sport en corona

Overvolle treinen, 'Verstappenfiles' en ronkende campings. Het had een driedaags oranje racefestival met dik 100.000 Formule 1-fans moeten worden, met de grand prix op zondagmiddag als apotheose.

Zondag 3 mei 2020 blijft het stil in Zandvoort. "Het had zo mooi kunnen zijn", zeggen circuitdirecteur Robert van Overdijk en rechterhand Jan Lammers eensgezind. "Een legendarisch weekend. Wat hadden we dit graag met de wereld willen delen."

De coronacrisis deed de Grand Prix van Nederland de das om. "We worden dit hele weekend geconfronteerd met wat had kunnen zijn. Dat is frustrerend, maar we zijn van het halfvolle glas."

Van Overdijk kijkt noodgedwongen uit over een verlaten circuit. "Mijn uitzicht is een leeg recht stuk waar dertigduizend knaloranje mensen zouden hebben gezeten. Dat doet pijn, maar ik ga geen huilverhaal ophangen. Ik laat de trots overheersen."

"We hebben zo vaak gehoord dat het kansloos was om van die oude bende een mooi Formule 1-waardig circuit te maken. En kijk: we hebben het onmogelijke gerealiseerd."

De frustratie heeft Van Overdijk letterlijk weggetrapt. "Ik heb de racefiets gepakt en tien rondjes Zandvoort gedraaid. Dat was best lekker. Ik denk zelf ook voortdurend aan dingen die nu voor mijn neus hadden kunnen gebeuren. "

"Net voor de streep door externe factoren struikelen, is balen. Het is een dooddoener, maar wat in het vat zit verzuurt niet. Er komt ooit een maandagochtendkrant die wél terugblikt op een geweldige F1-race in Zandvoort."

Geen grand prix in Zandvoort, het circuit is gesloten NOS

Het devies van Lammers luidt 'niet dramatiseren en niet klagen, maar dragen. "We proberen niet voor te dringen in de rij van de zieligheid", aldus de voormalig F1-coureur. "Je kunt dramatiek uitmelken tot iedereen elkaar huilend in de armen valt, maar zo los je niks op."

"Wij zijn niet van die zeurpieten, een jaar geleden lag hier een opknappertje. We hebben de toekomst, maar moeten geduldig wachten tot de toekomst op gang komt."

"Doodzonde" noemt autocoureur Michael Bleekemolen het schrappen van de grand prix. "Iedereen heeft zich zo verheugd. Er is zoveel geïnvesteerd: geld, tijd, passie en energie. 99 procent van de mensen dacht dat het niet kon, maar de baan is fenomenaal geworden."

14 mei 2019: F1-baas Chase Carey en Jan Lammers tekenen voor de terugkeer op de kalender ANP

"Triest dat het nu zo kaal en kil oogt. Normaal gesproken hadden we hier geen gesprek kunnen voeren dit weekend. Nu is het muisstil."

'De tonnen vliegen eruit'

Bleekemolen, die zich in 1977 tevergeefs probeerde te kwalificeren voor de grand prix van Nederland, is zwaar getroffen door de crisis. Zijn bedrijf Race Planet is de voornaamste huurder van het circuit. Bleekemolen organiseert evenementen en trainingen en verheugde zich op het vernieuwde circuit, maar zag alles in het water vallen.

"Half maart hebben we een halve dag gedraaid. Daarna was het klaar. Normaal hebben we 400.000 bezoekers per jaar en nu komt er geen hond. De tonnen vliegen eruit."

Heropenen is van levensbelang, anders valt hier het volledige bedrijfsleven om.

Michael Bleekemolen

De 70-jarige Bleekemolen is somber en moet nog zien hoe Zandvoort opkrabbelt. "Ik heb verschillende crises overleefd. 2008 was heftig, de jaren tachtig ook, maar het is niets vergeleken met de huidige toestand. Hier is geen scenario voor. De kosten lopen door, er komt niks binnen. De economie wordt vermoord."

Bleekemolen hoopt dat Zandvoort zo snel mogelijk mag heropenen. "Dat is van levensbelang, anders valt hier het volledige bedrijfsleven om."

Van Overdijk is hoopvoller. "We zijn in een zwart gat gevallen. Opeens zaten we met een splinternieuw circuit dat we niet konden verhuren, maar gaan ervan uit dat het over een paar weken weer kan. Als er deze week honderden mensen door een IKEA mogen wandelen, zou het mij verbazen als wij rond Hemelvaart geen rondjes mogen rijden. We snakken daarnaar."

Kans op race in 2020 klein

Minder optimistisch is de circuitbaas over de kansen op een 'Dutch GP' in 2020. Die is in zijn optiek "zeer klein." Ook zonder publiek. "Tot 1 september mag er niks. We zijn benieuwd wat er daarna mag, maar het Formule 1-management kan denk ik niet wachten op dat overheidsbesluit."

De onderhandelingspositie van Zandvoort is niet ideaal, licht Lammers toe. "Veel circuits in Europa bieden zich gratis aan bij het Formule 1-management. Zij proberen zichzelf op de kaart te zetten, met het oog op de toekomst."

"Wij willen dat de F1 zelf de kosten van een race zonder publiek financiert. Dat zij hier feest komen vieren en ons laten betalen is geen optie."

STER reclame