Upbeatles | Bart van der Putten
Coronaverhalen

De 'gewone' pubquiz was al populair en nu alle café's dicht zijn neemt de online variant ook een vlucht. Nederlanders zoeken massaal naar digitale afleiding, zien organisatoren van online pubquizzen.

"Het overtreft iedere verwachting", zegt Jochem Geerdink, die samen met zijn compagnon Pascal Ninaber de Upbeatles-pubquizzen bedacht en zelf nu noodgedwongen thuiszit. "Wij dachten: als we met 100 mensen zo'n live-quiz spelen, hartstikke leuk! Maar bij de eerste quiz anderhalve week geleden hadden we al meteen 1200 teams in de app. Toen dachten we wel: wat gebeurt hier?"

Voordat het coronavirus uitbrak en alle horeca dichtging, maakte en presenteerde Geerdink zo'n drie tot vier pubquizzen per week. Stilzitten zag hij niet zitten, dus bedacht hij een online pubquiz: een presentatie via een livestream op YouTube en vraag/antwoord in een aparte app.

"Je merkt dat mensen smachten naar wat vertier", zegt Geerdink. "Bijna iedereen zit thuis, overdag misschien met kinderen. Die mensen willen 's avonds wel even pubquizzen met verstand op nul."

Vermaak

Dat ziet ook Marc van Liere van het Tilburgse bedrijf Livewall. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen van zogenoemde voting apps, die bijvoorbeeld worden ingezet bij televisieprogramma's of in stadions. Een pubquiz hadden ze nog niet eerder gedaan.

"We hadden bij de eerste keer gerekend op 50 of 60 mensen, een beetje onze vriendenclub", zegt Van Liere. "Maar toen deden er ineens 1000 mensen mee en dachten we: dit is niet normaal." Ook de tweede editie een week later bleek een groot succes. "Op het hoogtepunt waren 2000 mensen de quiz aan het spelen, dat was wel heel erg leuk."

Ook voor ons is de online pubquiz een hele mooie uitkomst.

Jochem Geerdink, Upbeatles

Bij beide bedrijven is meedoen aan de online quiz gratis. Vermaak staat voorop. "Ik heb wel echt spanning nodig", zegt Jochem Geerdink. "Ik ben gewend om bijna iedere dag een quiz te maken. Dat is nu een beetje weggevallen en dan raak je al snel in die put van verveling. Dus ook voor ons is dit een hele mooie uitkomst."

Normaal gesproken haalt Geerdink zijn inkomsten uit de pubquizzen die hij organiseert in de horecagelegenheden. Omdat hij die inkomsten nu mist, zette hij een crowdfundingsactie op. "We gaven er niet al te veel ruchtbaarheid aan", zegt Geerdink. "Maar we dachten: als we de komende periode gewoon een paar duizend euro kunnen ophalen om onze vaste lasten kunnen betalen, dan is het helemaal prima."

Andere bestemming

Maar al gauw liep dat uit de hand. "Binnen een week hadden we 6000 euro", zegt Jochem Geerdink. "Daar zijn we natuurlijk hartstikke blij mee, maar we houden er ook wel rekening mee dat dit niet zo gaat blijven. Mensen blijven niet na iedere quiz betalen en dat is ook prima."

Mocht dat wel het geval zijn, dan heeft Geerdink voor het geld ook een andere bestemming voor ogen. "Als het echt gênant wordt qua wat we ophalen, dan gaan we kijken of we dat geld misschien kunnen geven aan mensen die het ook goed kunnen gebruiken. De Voedselbank bijvoorbeeld of 'onze' horecazaken waar we normaal gesproken een quiz doen."

Ook wij willen een beetje goodwill tonen in deze tijd.

Marc van Liere, Livewall

Ook Livewall heeft geen winstoogmerk en wil mensen vooral een leuke avond bezorgen. "We willen een beetje goodwill tonen in deze tijd", zegt Van Liere. Ondanks het succes is het bedrijf niet van plan dit wekenlang voort te zetten. "We doen het nu goed en zetten het stevig neer, maar het vraagt ook wel heel veel energie op zo'n zaterdag."

Wel heeft het bedrijf één belangrijk doel voor ogen. "Volgende week willen we de Nederland-editie gaan doen", zegt Van Liere. "De grootste pubquiz van Nederland. Ik ben benieuwd met hoeveel Nederlanders we de quiz kunnen doen."

Jochem Geerdink gaat wel door zolang de horeca gesloten blijft. "Daarna gaan we sowieso terug naar de kroegjes. Normaal gesproken zit je met 50 tot 200 man in een kroeg en bedenk je vooraf een aantal vragen waarvan je weet dat er reactie op komt vanuit de zaal. Dat mensen allemaal lachen of 'boe' roepen. Dat aspect mis ik nu wel heel erg."

STER reclame