Coronaverhalen

Met nog altijd gesloten bioscopen, theaters, restaurants en kroegen zit uitgaan er niet in. Door het hele land verzinnen uitbaters en ondernemers nu manieren om het uitgaansleven zoveel mogelijk bij de mensen thuis te brengen.

Zo is De Après Skihut in Rotterdam vrijwel direct nadat zij gedwongen dicht moesten, gestart met een livestream. "We zijn een feestcafé dat iedere dag van de week geopend is", vertelt Danielle Blom. "Die belofte willen we ook nu waarmaken."

De stream wordt uitgezonden vanuit het café, waar een dj en twee dansers het publiek thuis opwarmen. "Wel met anderhalve meter afstand natuurlijk." Tussendoor wordt er confetti afgeschoten en gehost met opblaasdieren. "Het is wel even schakelen voor de medewerkers. Normaal springen er honderden mensen met hen mee, nu staan ze in een lege kroeg."

En zo ziet dat er dan uit:

Op afstand feesten in De Après Skihut: zo ziet dat eruit

Maar online kijken er voldoende mensen mee, vorige week iedere avond meer dan 12.000 man. "We schakelen in de stream ook naar de huiskamers, zodat het echt als een gezamenlijk feestje voelt. Maar tegelijkertijd roepen we ook op om niet bij elkaar thuis af te spreken. We doen alles online."

Voor het Rotterdamse café is het vooral een manier om positief bezig te blijven, een verdienmodel zit er niet aan vast. "Maar we bieden wel de optie om fooi te geven aan het personeel en dat loopt inmiddels aardig", aldus Blom.

Huiskamertheater

Ook Nicky van Rossum probeert een echte huiskamerbeleving neer te zetten. Ze is programmeur bij de Goudse Schouwbug en hielp bij het opzetten van een wekelijks theaterfestival. "Via een livestream verzorgen vijf artiesten vanuit hun huiskamer ieder een optreden van een kwartier. We maken het zo gevarieerd mogelijk, met cabaretiers, kleinkunstenaars en muzikanten."

Een live thuisoptreden van zanger Ed Struijlaart De Goudse Schouwburg

Belangrijk daarbij was om het gevoel van een avondje theater zoveel mogelijk te benaderen. "Je ziet nu veel streams van oude voorstellingen voorbij komen, maar wij wilden echt een live beleving neerzetten."

Bij de eerste uitzending van vorige week keken er op het hoogtepunt zo'n 550 mensen, dat hoopt Van Rossum nu te overtreffen. "We bieden kijkers ook de mogelijkheid om te doneren. Het geld dat daarmee binnenkomt, verdelen we eerlijk onder de artiesten."

Arcadekast-aan-huis

Digitaal kun je dus veel gedaan krijgen maar Kimberly van der Velden van de Amsterdamse TonTon Club wilde nog iets dichter bij de mensen thuis komen. "In onze vestigingen draait het naast eten en drinken ook om arcadekasten en spelletjes. Dus wilden we niet alleen maar maaltijden bezorgen."

Nu brengen de barmannen een samengesteld pakket thuis bij klanten: twee spellen, speciaalbier en een aantal speelmuntjes die gebruikt kunnen worden als de speelhallen straks weer open zijn. "We hebben er daar vandaag al zo'n veertig van bezorgd", zegt Van der Velden.

Ontvangers van het pakket aan de borrel Privéfoto

Daarnaast loopt er ook een actie voor 'de beste thuisblijvers'. Wie het beste thuisblijfverhaal inzendt, krijgen vijf dagen lang een arcadekast te leen. "Dat doen we uiteraard wel verantwoord. We bezorgen tot aan de deur en na afloop gaat de kast eerst twee dagen in quarantaine om volledig gedesinfecteerd te worden. Pas daarna gaat hij naar de volgende winnaar."

STER reclame