"Kijk, dit is mijn metro vanochtend", schrijft Nicola Smith op Twitter, op weg naar het ziekenhuis waar ze werkt. "Ik hou van m'n werk, maar moet ik mijn gezondheid riskeren terwijl ik naar het ziekenhuis reis? (..) Help me!"
Weer duiken er foto's op van overvolle metrowagons in de Londense underground, zelfs nu premier Johnson de meest verstrekkende maatregelen tot nu toe heeft afgekondigd. Een haast onwerkelijk gezicht in deze coronacrisis. Groot-Brittannië zit grotendeels in lockdown, hoe is dit dan toch mogelijk?
Bouwvakkers en schoonmakers
Het probleem is dat er ondanks de verordening om niet zonder geldige reden de straat op te gaan nog steeds aardig wat mensen naar hun werk reisden. Bouwvakkers werken nog, veel schoonmakers ook. Die beroepsgroepen staan op de lijst van vitale beroepen die voorlopig nog door blijven draaien.
Tegelijkertijd wonen Londenaren met lage inkomens vaak aan de randen en de verre buitenwijken van de stad. De metro is voor hen de snelste manier om in het centrum te komen.
Noodmaatregelen
Maar ook veel freelancers en Britten met nulurencontracten voelen zich genoodzaakt om te blijven werken en dus het huis te verlaten, uit angst dat ze anders al hun inkomsten of hun baan verliezen. De regering heeft weliswaar vorige week een groot pakket noodmaatregelen gepresenteerd om werknemers te beschermen, maar zzp'ers vallen daar niet onder.
Door die onzekerheid blijven zij tot nu toe werken om zo lang mogelijk geld te verdienen. Daarnaast kent Groot-Brittannië een veel minder uitgebreid sociaal stelsel dan Nederland, waardoor mensen met nulurencontracten zonder inkomen direct terugvallen naar een uiterst minimaal bijstandsniveau.
Er waren werkgevers die hun personeel vroegen om ondanks de maatregelen gewoon op te komen dagen vandaag.
Ook het feit dat er een stuk minder metro's rijden dan normaal draagt bij aan de drukte 's ochtends. Het metronetwerk hanteert een soort zondagsregeling. 40 van de 270 stations zijn gesloten en sommige metrolijnen liggen volledig stil.
"Twintig procent van het metropersoneel zit óf ziek thuis, óf in zelfisolatie omdat een van hun gezinsleden ziekteklachten heeft. Daardoor is het onmogelijk om het netwerk volledig te laten draaien", zei burgemeester Sadiq Khan tegen de BBC.
Criminaliteit
Hij wil graag meer politie inzetten om er op toe te zien dat alleen zij die echt de deur uit moeten gebruik maken van de metro, al geeft hij toe dat dat moeilijk is. "De politie staat al onder grote druk in Londen. Heel veel andere vormen van zware criminaliteit gaan ook gewoon door. Londenaren moeten zich gewoon aan de regels houden."
Maar zo simpel zal dat niet zijn. De druk op de regering om dit op te lossen neemt steeds verder toe, zeker omdat het cruciaal is dat ziekenhuispersoneel gezond blijft en veilig vanuit huis het ziekenhuis kan bereiken. De beroemde black cabs, de zwarte Londense taxi's, hanteren al een gereduceerd tarief om NHS-medewerkers naar ziekenhuizen te brengen.
Ook voor taxichauffeurs is de markt volledig ingestort. Er gaan al stemmen op om ziekenhuispersoneel gratis te vervoeren.